realistisch

wil veltkamp 06 april 2021
2021 Kamp Alpha, de nieuwe wereld is het vervolg op 2020 Kamp Alpha de pestmeester. En deze kun je maar beter eerst gelezen hebben voordat je in het tweede deel begint. Er wordt nauwelijks verwezen naar het eerste boek. In dit eerste boek wordt haast op voorspellende wijze verhaald over het leven van de mens die bedreigd wordt door een dodelijk virus. De opzet van haar boek was al in 2018 gemaakt en kort na het verschijnen brak de pandemie met betrekking tot Covid 19 uit. Het is beangstigend hoe herkenbaar de geschetste situatie is, het hamsteren en dragen van mondkapjes bijvoorbeeld.
LET OP er kunnen spoilers voorkomen als je het eerste deel nog niet gelezen hebt.
De nieuwe wereld begint waar de pestmeester eindigde. In het ziekenhuis ontwaakt Arjen langzaam en vindt Lisette dat er rare dingen gebeuren. De auteur neemt ons mee naar de levens van Sophie, Warner, Lisette, Arjan, Maan en Daniëlle. Na hun vlucht zijn ze belandt in het kamp. Sophie en Warner behoren tot het personeel en hebben duidelijk meer rechten dan de anderen die samen in een huisje wonen. Dit leidt overduidelijk tot meningsverschillen tussen de partijen maar ook onderling is de verstandhouding niet optimaal. Sommige plannen om het kamp toch weer te verlaten. Maar er zijn ook mensen in de wereld buiten het kamp die juist hun best doen om opgenomen te worden. Het verhaal speelt zich afwisselend binnen en buiten het kamp af. Daar krijg je een inkijkje in de levens van Matthijs, Lucas en Frederick en de moeite die ze doen om naar het kamp te komen.
Sophie ontdekt dat Arjan gelijk heeft gehad en heeft spijt van hun verbroken relatie. Het wordt haar duidelijk wat de bedoeling van het kamp is. Meerdere thema’s komen zo tussen neus en lippen aan de orde. De vriendschap en verbondenheid met elkaar, de liefde voor de dieren, maar ook zelf inzicht en jaloezie. De spanning wordt goed opgebouwd, het is een prettig leesbaar boek, dat echter abrupt eindigt. Om te weten hoe het verder gaat hoop ik dat deel 3 niet lang op zich laat wachten.

Meer recensies van wil veltkamp