Het laatste leven

Wilma Hartman 11 oktober 2020
John Adderley, geboren Zweed, woont en werkt sinds zijn jeugd in Amerika. Na een undercoveroperatie waarbij zijn leven op het spel stond wordt hij opgenomen in een getuigenbeschermingsprogramma. Vlak daarvoor had John een dossier in handen gekregen van de verdwijning van Emily in 2009. Zijn (half)broer is hoofverdachte. Ook al is het een risico toch weet John te verdwijnen naar Zweden en wordt hij op deze cold case gezet. Het kost John moeite zijn draai te vinden met zo duidelijk het verschil tussen de Zweedse en Amerikaanse mentaliteit. Ook de familiebanden blijven trekken? Zet hij daarmee zijn nieuwe identiteit op het spel? Weet hij deze cold case op te lossen? Blijft hij in Zweden en kan hij daar zijn draai vinden? Op al die vragen krijg je antwoord in dit geweldige boek.

Het boek is meeslepend en haast filmisch geschreven en dat kan ook haast niet anders met een schrijvers die regisseur en scenarioschrijver van beroep zijn. Heel erg leuk en naar mijn weten uniek met de verschillen tussen de Zweedse en Amerikaanse mentaliteit. De kleding en de kantinedienst springen er uit voor mij. Ondanks deze beschrijvingen en sfeertekeningen verliest het boek nergens spanning, het is een boek dat je in een keer wil uitlezen maar tegelijk ook niet wil dat het uit is. De cliffhanger maakt dat je gelijk door wil lezen. Helaas is er nog geen deel 2 ook niet in het Zweeds (dat heb ik opgezocht). Het verhaal wordt rustig opgebouwd, chronologisch, je zou haast zeggen saai maar dat is het allesbehalve.

Kortom een boek om hoog op je ‘wil ik lezen’ lijst te zetten en te gaan lezen. 4,5 ster van mij. Bedankt Thrillzone voor deze leesclub en Harper Collins voor het beschikbaar stellen van het boek.

Meer recensies van Wilma Hartman