experimenten in een gesloten gemeenschap in de bergen

Wilma Hartman 06 juli 2020
Kind 39 is het eerste boek met als hoofdpersoon Teresa Battaglia als rechercheur. Teresa is een bijzondere rechercheur ze worstelt met haar gezondheid en blijkt te lijden aan een beginnende vorm van dementie. Het verhaal speelt zich af in de Alpen en is gebaseerd op waargebeurde feiten. Ilaria Tutti zelf is geboren in een klein dorpje nabij de grens met Oostenrijk en Slovenië en woont nu in Italië. Dat is te terug te lezen in het boek. Denk aan de regionale gebruiken en in de sfeer van het boek.

Teresa Battaglia is een oudere zeer ervaren rechercheur en haar team staat helemaal achter haar en is zeer loyaal. Aan het team wordt de rechercheur Massimo Marini toegevoegd. Teresa is in eerste instantie niet zo gecharmeerd van de jonge rechercheur en maakt het hem absoluut niet makkelijk. Toch blijft Massimo overeind en groeit in zijn rol en in zijn relatie met Teresa. Samen onderzoeken ze een lijk waar de ogen zijn verdwenen. Is deze man vermoord? Het lijkt niet te kloppen. Dit is de start van vreemde gebeurtenissen, slachtoffers en daders. Heden en verleden spelen een rol, een verleden waarin gruwelijke experimenten zijn uitgevoerd op kinderen. Hebben deze kinderen dit overleefd en zo ja hoe zijn ze er dan aan toe? Gruwelijk om te lezen dat zulk soort experimenten zomaar kunnen worden uitgevoerd. Ik kende dit soort verhalen alleen uit de tweede wereldoorlog in de concentratiekampen.

Het is al met al niet zomaar een spannende thriller die je in een ruk uitleest, nee het is een poëtisch haast filosofisch verhaal die je in verwarring brengt. Waar ligt de scheidslijn tussen dader en slachtoffer? Wat is geloofwaardig en waar zet je vraagtekens bij en is dat erg? De worsteling van Teresa met haar beginnende dementie heeft mij geraakt, maar ook de verhaallijn van de experimenten met kinderen en de gevolgen daarvan.

Een heel bijzonder boek dat ik zeker kan aanraden om te lezen als je er de tijd voor neemt. Ik denk zelf dat ik het boek nog wel eens zou kunnen lezen en dat ik dan weer nieuwe dingen zou ontdekken. Maar ondanks dat toch vier sterren er zitten wat kleine dingen in, redactioneel of qua vertaling die niet helemaal kloppen en dermate storend zijn dat je er niet overheen leest.

Meer recensies van Wilma Hartman