een zoektocht

Wilma Hartman 12 september 2016
Stephan Abarnell’s debuutroman in een aangrijpend verhaal over een wanhopige zoektocht naar de Raphael Lind, de broer van Elias. Het is 1946 en in Duitsland is het op dat moment een chaos. De joodse Lilya Wasserfal is actief in het Palestijnse verzet en hoopt eindelijk op een grote sabotage-opdracht maar ze krijgt de opdracht op Duitsland wat ongeorganiseerd is iemand op te sporen. Is Raphael echt omgekomen in het concentratiekamp of is er meer aan de hand? Is er spraken van een complot? Was hij gewoon te laat om te vluchten? Heeft hij misschien zelf wel met de Nazi’s samengewerkt? Tegelijkertijd vind er als tweede verhaallijn nog een zoektocht plaats, een bijna onmogelijke zoektocht. De verschillende verhaallijnen maken het in eerste instantie wat lastig om er in te komen maar als je eenmaal bezig bent wil je toch verder lezen.
Het is een verhaal juist over de periode net na de oorlog in Duitsland waar je niet veel over leest dat maakt het boek zo interessant. Het is een boek over doorzetten, niet opgeven, hoop en moed. Daarnaast een fijn verhaal dat lekker leest, goed is opgebouwd. Dit is een schrijver die ik zeker ga volgen en hoop dat ik nog meer mooie boeken van hem zullen volgen.

Meer recensies van Wilma Hartman