schuilen tussen bamboe

Wilma Hartman 19 augustus 2020
Birgit vertelt door middel van dit boek het verhaal van haar vader, Victor Treipl. Via skype heeft ze haar vader gedurende een half jaar regelmatig geïntervieuwd. Voor haar was het belangrijk om haar vader een stem te geven, een droom die uitkomt en waar ze drie jaar keihard aan heeft gewerkt.

Het boek vertelt het verhaal van de jonge Victor die opgroeit met Mami, die ziekelijk is, Papi en tante Hilda in een groot hotel in Lembang. Het is eenzame jeugd en hij hoort nergens echt thuis. In Indonesië is hij toch de buitenstaander (de famiie komt uit Oostenrijk) maar echt Oostenrijks voelt hij zich ook niet. Het liefst zit hij alleen in een boom over het landschap uit te kijken. Mami en Papi overlijden als hij nog jong is en hij blijft achter met Tante Hilda. Dan nadert de oorlog. In eerste instanties worden de Duitsers beschermd maar wel het hotel gevorderd. Tante Hilda krijgt in eerste instantie een uitkering. Zodra de Nederlanders aan de macht komen worden juist de Duitsers opgesloten in een kamp. Victor leert met vallen en opstaan een eigen identiteit en leven op te bouwen.

Het verhaal wordt chronologisch verteld en de schrijfstijl is prettig en meeslepend. Een verklarende woordenlijst is achterin opgenomen en om het helemaal compleet te maken zijn er ook familiefoto’s aan toegevoegd.. Ik vond het een mooie combinatie van een familieverhaal en een stuk geschiedenis. Het mooi vond ik dat de geschiedenis niet de familiegeschiedenis overschaduwde, het vloeide in elkaar over en werd ook beschreven vanuit het standpunt van Victor als kind en later als volwassene en dat maakt dat de familiegeschiedenis de boventoon voert.
Ik vond het een heerlijk boek dat ondanks alles niet te zwaar is en waar ik toch weer wat van heb geleerd. Daarom 4 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman