Een aangrijpend verhaal !

Ans Duquesnoy 20 augustus 2019

“Een verloren vriendin” in is het ontroerende verhaal van twee sterke vrouwen, hartsvriendinnen, en hun families in de eerste helft van de 20e eeuw.
Zij worden geboren op dezelfde dag in een armoedig dorpje in Italië.

Anita Leone en Giulia Masca werken samen, met vele andere vrouwen in een zijdespinnerij; hun leven bestaat uit armoede en ontberingen en zij dromen over een beter leven.
Giulia woont samen met haar moeder in het dorp, Anita groeit op in een boerderij samen met haar omvangrijke familie op het platteland.

Op een gegeven moment besluit Giulia, mede nadat haar vriendschap met Anita een gevoelige knauw heeft gekregen, naar Amerika te vertrekken, zij laat haar moeder en haar familie achter en reist naar New York om daar een nieuw leven te beginnen en te proberen daar gelukkig te worden.
Anita blijft, samen met haar grote familie , achter en ondervindt de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog, het opkomend fascisme en de Tweede Wereldoorlog.

Meer dan veertig jaar later, in 1946, keert Giulia terug naar haar geboortedorp.
Inmiddels is zij een rijke dame, met een mooi, goed verzorgd kapsel en prachtige kleren, alleen de littekens op de knokkels van haar vingers uit haar werkzame tijd in de zijdespinnerij zijn niet helemaal verdwenen.
Wie herkent haar nog?

Ik vind het een pijnlijk mooi en realistisch verhaal dat je niet snel vergeet!

Meer recensies van Ans Duquesnoy