Sterk debuut

bookstamel 25 mei 2020
Ik moet eerlijk bekennen dat de cover van het boek me niet zo aantrok. Deze had ik in een boekenhandel niet zo snel zelf uit het rek gekozen. Ik werd pas nieuwsgierig naar het lezen van de achterflap tekst.

Het verhaal zit voor een debuut eigenlijk heel goed in elkaar. Ik vind de wereld die Arlieke heeft geschapen heel duidelijk. Ook met het hoofdpersonage Enyria wist ik al vrij snel een band op te bouwen. Enyria komt over als een sterke vrouw die altijd het beste voor anderen wil doen. Op een bepaald deel in het verhaal komen er een aantal heftige stukken voorbij. Denk hierbij aan verkrachtingen, mishandeling en abortus. Ben je gevoelig voor deze onderwerpen dan kun je dit boek beter niet lezen. Hoewel de onderwerpen bij mij persoonlijk ook erg gevoelig liggen en ik regelmatig even moest slikken door de manier waarop ze beschreven werden wilde ik wel door blijven lezen.

Ik vond het verhaal over Enyria en de om het maar zo even zo te noemen zoektocht naar haar zelf namelijk heel interessant. Elke keer ontdekte ze weer een klein beetje meer over haar magische krachten en wat het betekend om een beschermer te zijn.

Ik moet zeggen dat sommige andere personages me niet zoveel deden de meeste bleven een beetje oppervlakkig. Aan de ene kant fijn dat de focus op het hoofdpersonage ligt, aan de andere kant had ik andere personages ook wel wat beter willen leren kennen. Vooral de draken vond ik erg ondergeschoven soms kwamen die uit het niets in het verhaal naar voren. Maar je leerde niet echt wat er nu met de draken was en dat vind ik als drakenliefhebber wel een beetje jammer.

Al met al vond ik dit een prima debuut en geef ik het een mooie 8.

Meer recensies van bookstamel