Mooi jeugdboek

bookstamel 30 oktober 2020
Dit vind ik van Jonas Dubelaar – Grezhel:

Daar gaan we dan we beginnen bij de cover. Ik vind de drakenpoot echt heel tof en dan het kapotte zakhorloge eronder. Beide spelen een grote rol in het verhaal dus dat is prachtig gedaan. Van mij mocht de titel ook gewoon Grezhel zijn met als subtitel dan Johan Dubelaar 1. De toevoeging van Het horloge en de man op de draak vind ik persoonlijk onnodig en te lang. Maar al met al is het uiterlijk dus een goed begin.

Als we het dan toch over het uiterlijk hebben wil ik Annemiek Steur complimenteren voor haar lettertype. Voor de jeugd zijn de letters mooi groot en daarnaast is het ook nog eens een lettertype wat voor mij als dyslect echt enorm fijn weg leest.

Dan gaan we naar het verhaal zelf toe. Als je van Fantasie verhalen in een rap tempo houdt dan is Jonas Dubelaar – Grezhel het boek voor jou. In het begin van het boek maken we kennis met Jonas. Een jonge man die op zolder dus een horloge vindt. Jonas is een ondernemend mannetje maar in het begin nog niet zo heel dapper. Maar dit veranderd gedurende het boek want Jonas komt in een aparte wereld terecht waar hij van alles mee maakt.

Daar ontmoet hij Grezhel. En ontdekt een aantal dingen over zichzelf. Ik kan daar helaas niet teveel over verklappen want dan verklap ik veel te veel. Ik kan wel verklappen dat je veel magie magische wezens en een koningin tegenkomt in het boek. Dit boek is dan ook zeker geschikt voor de jonge lezers die graag in een fantasie wereld kruipen.

Ik wil Annemiek daarnaast complimenteren met haar schrijfstijl die is lekker vlot, Het verhaal is spannend maar niet te spannend voor de jonge lezers en er gebeurd van alles. Je hoeft je echt geen moment te vervelen met dit verhaal.

Dit boek krijgt dan ook een mooie 8,5 van me.

Meer recensies van bookstamel