Geweldig boek

bookstamel 11 oktober 2020
Titel: Levy en het witte wonderdoosje Auteur: Lara Reims Uitgeverij: Hamley Books Genre: Jeugd Cijfer: 10

Hier gaat Levy en het Witte wonderdoosje over:
Daar ligt het. Op straat. Een klein, wit, glanzend doosje. Voor Levy kan bedenken dat je nooit zomaar iets van de straat op moet pakken, zit het al in haar zak. Het helpt haar de dag door. Een gewone schooldag, met sommen die ze fout doet omdat ze even aan iets anders dacht. Met de stemmen van de kinderen om zich heen. De stemmen die zeggen dat ze niks kan. Die schreeuwen, en schelden. Steeds legt ze dan even haar hand om het doosje dat aanvoelt als een gladde kastanje. Wat zou het zijn?

Dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Ze krijgt een raar bericht op de computer bij haar vader. En een gek sms’je op de telefoon die ze van haar moeder heeft gekregen, voor als Levy bij haar vader is. Na een wonderlijke ontmoeting komt Levy erachter hoe ze het doosje open moet maken. En hoe het haar kan helpen.

Dit vind ik van Levy en het Witte wonderdoosje:
Oooh wauw ik begin natuurlijk bij de cover en wauw is die geweldig of niet! Het getekende meisje en het doosje vind ik prachtig en ook de ronde vorm van de titel. Daarnaast vind ik de titel wel erg lang. Maar hij past wel bij het boek en dat is natuurlijk ook belangrijk.

Levy het hoofdpersonage in dit boek lijkt zo erg op mij als jong meisje. In het begin dacht ik goh Lara heeft het hier echt over mij. Levy is namelijk nogal snel afgeleid op school. Dat komt voornamelijk door haar drukke hoofd haar hoofd is altijd met van alles bezig maar niet met datgene waar ze mee bezig zou moeten zijn. Daarnaast is Levy ook een echte dromer. Doordat ze anders is als andere kindjes uit haar klas wordt ze ook gepest. Vanaf het allereerste moment kon ik dus al enorm mee leven met Levy.

Levy heeft dan ook eigenlijk geen vriendjes en vriendinnetjes op haar beste vriend na! Dat is echt haar steun en toeverlaat degene met wie ze alles doet.

Levy en het witte wonderdoosje is op een speelse en vrolijke manier geschreven. Levi beleeft een huis avontuur dat haar helpt om te gaan met haar drukke hoofd. Het boek spreekt dus een aantal erg belangrijke maatschappelijke punten aan zoals ADHD, Pesten, Gescheiden ouders maar ook hoe je deze dingen kunt aanpassen zodat je er goed mee kunt leven. Levy is zeker een aanrader voor jonge kinderen met ADD/ADHD die anders zijn als andere maar niet precies weten waarom. Ik weet zeker dat dit boek dat soort kinderen kan ondersteunen. Als klein meisje wou ik dat ik een boek als levy gelezen had.

Dit boek kan dan ook niet anders als een dikke 10 krijgen.

Meer recensies van bookstamel