Een ijzersterk verhaal

bookstamel 11 juni 2020
Vruchteloos is een ijzersterk verhaal.

Titel: Vruchteloos Auteur: Bes Ceyssens Uitgeverij: Clavis Genre: Young Adult Cijfer: 9

HIER GAAT VRUCHTELOOS OVER:
In 2090 bereikt de overbevolking op aarde een hoogtepunt. De overheid is genoodzaakt om een rampzalige maatregel te nemen, die het grootste deel van de bevolking onvruchtbaar maakt. Tachtig jaar later is de aarde een dorre, verlaten plek. De weinige jongeren die wel nog vruchtbaar zijn, worden gedwongen zich voort te planten in Centra. Zij worden de Kinderen van de Toekomst genoemd. Ava groeit op in deze verschroeide wereld. Ze is net zestien wanneer ook zij een vruchtbaarheidstest moet ondergaan. Vanaf dat moment wordt Ava meegezogen in een wereld van manipulatie en misleiding.

DIT VOND IK VAN VRUCHTELOOS:
Ik begin zoals altijd even kort met de cover. Het boek heeft een prachtige cover de kleuren zijn erg sprekend en als je het boek hebt gelezen snap je de foto op de cover helemaal. De titel past ook ontzettend goed bij het verhaal. Daarnaast vind ik het super fijn dat de boeken van Clavis altijd een hardcover versie zijn.

Eerder las ik dus al De laatste dans van Bes Ceyssens en wat me gelijk opvalt is dat de auteur enorm is gegroeid qua schrijfstijl. Vruchteloos is enorm vlot geschreven en heeft leuke plotwendingen. Het enige wat ik wel enorm jammer vond is dat de personages naast Ava allemaal vrij oppervlakkig blijven.

Ava het hoofdpersonage daarin tegen is wel ontzettend goed uitgewerkt. Je kan vanaf het aller eerste begin van het boek ontzettend met haar meeleven. Want wat als je word gezien als broed machine om het zo maar even te zeggen. Ava komt over als een zeer sterke jonge dame die voor haar zelf op kan komen.

Over Ava haar ouders had ik veel meer willen weten. Waarom deden ze bepaalde dingen en wat waren hun ideale? Eigenlijk kom je pas op het einde van het verhaal een klein tipje van de sluier te weten. Dat zelfde geld voor de 2 meisjes en de jongen die dicht bij Ava staan op het centrum. Ik kan niet teveel over hun vertellen omdat ik dan veel verklap van het verhaal en dat zo zonde zijn. Maar eigenlijk waren die personages opeens daar en heb je er geen achtergrond informatie van.

Een kleine waarschuwing is misschien dat in het boek scene’s voorkomen die voor de doelgroep misschien nog een beetje heftig kunnen overkomen. Vruchteloos is dan ook spannend van begin tot eind en laat je op het puntje van je stoel lezen. Door de vlotte schrijfstijl ga je als een speer door het boek heen en baal je als die uit is. Ik vind het verhaal echt ontzettend goed gevonden.

Dit verhaal had zomaar eens in deze tijd kunnen afspelen als je kijkt naar de overbevolking in sommige landen. Daarnaast snijd het verhaal onderwerpen aan als zwangerschap, vriendschap, liefde en vechten voor je ideale. Zeker dat laatste is iets wat momenteel natuurlijk erg actueel is. Daarom krijgt het boek van mij een mooie 9.

Liefs, Melanie

Meer recensies van bookstamel