Misdaad en Straf

Charisse 26 december 2018
Ik las de uitgave die in 2012 verscheen in de reeks 'Verboden Boeken' van De Volkskrant. Het is me niet helemaal duidelijk waarom dit boek in die serie is uitgebracht, want zo controversieel vind ik het niet.
Mijn verwachtingen waren hooggespannen, maar de inhoud van het boek viel me een beetje tegen. Ik ontdekte al snel dat ik maar beter pagina's kon maken als ik las, ondanks verklarende noten en een namenlijst achterin het boek. Dostojevski schreef dit boek als feuilleton met cliffhangers, maar is regelmatig breedsprakig. De armoede van de hoofdpersonen was overal voelbaar.
Sfeervol boek. Het moet geen pretje geweest zijn daar in het St. Petersburg van de 19e eeuw als je elke kopeke moest omdraaien.

Meer recensies van Charisse