Een blikverruimende roman

Voorwaarts Eva Meijer

"Anarchisme is het streven naar een situatie of samenleving waarin mensen zonder een hogere macht of autoriteit leven. Het is de verzameling denkwijzen die terug te brengen is tot de gedachte dat een individu op geen enkele manier een ondergeschiktheid áán of ván iets of iemand erkent. " (bron Wikipedia)

In 1923 verlaat een groep anarchisten Parijs om nabij Luynes een commune op te richten. Waar ruimdenkend, zelfvoorzienend, veganistisch, naturisme en gelijkheid tussen de man en vrouw een belangrijke rol spelen.

Sam, een politieke filosoof leest bijna 100 jaar later een oude uitgave van het dagboek van één van de anarchisten. Het verhaal in het dagboek spreekt Sam zo aan, dat ze haar eigen vrienden overtuigt om de stad te verlaten en ook zelfvoorzienend te gaan leven.
Een samenleving met de naam: 'De nieuwe weg', die vanaf onderaf opgebouwd moet worden.

Het klinkt als het naleven van een mooie droom, maar zijn hun dromen wel bestand tegen dit experiment?

Ik vond dit een fijne eerste kennismaking met Eva Meijer. Een blikverruimende roman met een onderwerp waar ik niet eerder over gelezen heb, maar dat wel een onderwerp is wat mij inspireert. Niet dat alle onderwerpen mij aanspreken, maar een veganistische levensstijl en zelfvoorzienend leven vind ik erg interessant. Ook moest ik ergens een beetje denken aan het programma Utopia.

Meer recensies van De boekenkast van Bianca