Welkom bij Hoffy's

Edith 14 november 2022
Vorig jaar verscheen het boek 'Minjan' van Margot Vanderstraeten. In dit boek vertelt Margot over haar ontmoetingen met mensen binnen de Orthodox-Joodse gemeenschap in België. Een van de mensen die het meeste indruk op mij gemaakt heeft in het boek was chef-kok Mosje van het inmiddels beroemde restaurant Hoffy's in Antwerpen. Margot ging graag een hapje eten bij het koosjer restaurant en Mosje gaf haar altijd uitgebreid uitleg over de Joodse keuken; van voedselwetten tot aan luxe culinaire hoogstandjes. Enthousiast geworden door Margots verhaal wilde ik ook wel eens bij Hoffy's eten. Maar stap je zomaar een Orthodox restaurant in?

Ik was daarom erg verrast toen Christenen voor Israël een excursie naar Joods Antwerpen organiseerden. De excursie bestond uit een rondwandeling door de Joodse wijk, een bezoek aan een synagoge en een diner bij Hoffy's! Samen met een vriendin maakte ik er een gezellige dag van. Omdat we al vroeg op het station aankwamen, besloten we een wandeling door de Diamantwijk te maken. We keken onze ogen uit. Het leek wel op een dorp midden in de grote stad. Overal kleine ouderwetse winkeltjes zoals een bakkertje, visboer en een kruidenier. Maar het beeld klopte voor ons gevoel niet. De wijk had geen gezellige dorpse uitstraling en het ontbrak er aan kleur. De straten waren kaal en grijs en vol verkommerde panden. De enige die wat kleur toevoegden aan de wijk waren de uitgetalde groenten en de kinderen op hun vrolijk gekleurde stepjes.

Minjan, blz 15: Maar ook Hoffy's zorgt voor kleur. De drie broers Hoffman (Mosje, Janki en Jumi) gelden al gecennialang als de ambassadeurs van de Joodse keuken. Hun versbereide, traditionele gerechten (Borsjtsj, kibbeh, Sefardische kippenbouten) vullen de koeltoog die zich links van de deur bevindt, in de vitrine van het restaurant vertrekt en pas vijf meter verder, bij de keuken, eindigt. De specialiteiten, in fraai in kommen, schalen en borden geschikt, lokken naar iedereen die binnenkomt of voorbij wandelt.

Mijn angst om als toerist niet zomaar een hapje te durven eten bleek geheel onterecht. Eenmaal een stap over de drempel bij Hoffy's gezet te hebben, voelden we ons meteen welkom! De hele zaak zat vol bezoekers en dat om 12.00 's middags! Voor de mensen die deelnamen aan de excursie stonden achter in de zaak twee grote tafels klaar. We werden verwend met een heerlijk driegangendiner. Tussendoor gaf Jumi Hoffman ons uitleg over de geschiedenis van Joods Antwerpen en de koosjer keuken. Het was een gezellig en interessant etentje!

Restaurant Hoffy’s is al dertig jaar een begrip in Antwerpen. Maar nu kunnen we ook zelf de familierecepten van de Hoffmans maken. Moshi Hoffman en Marijke Libert hebben een prachtig kookboek samengesteld. In dit kookboek is veel aandacht voor tradities en spijswetten in de Joodse keuken. Ook maken we kennis met de geschiedenis van de familie Hoffman en is er veel aandacht voor de Joodse feestdagen. Immers elke feestdag vraagt weer om zijn eigen gerechten. Het kookboek is daarom ook ingedeeld in vijf hoofdstukken die verwijzen naar Joodse feestdagen en er is een hoofdstuk met dagelijkse kost. Het boek ziet er goed verzorgd uit. Naast mooie verhalen staat het boek vol kleurrijke foto’s. De recepten zijn duidelijk omschreven en de ingrediënten zijn gewoon bij de buurtsuper verkrijgbaar. Tenzij je net als de familie Hoffman voor koosjer ingrediënten kiest natuurlijk. Tijdens ons etentje hebben we al veel van recepten uit het boek mogen proeven zoals: hummus, kip, matseballen, soep, groententaartje, wittekoolsalade, gefilte fisj en mieriksworteldip. Vooral dat laatste vonden veel van ons best spannend om te proeven. Nu ga ik zelf met het kookboek aan de slag. Ik heb er zin in!

Meer recensies van Edith