Weer heerlijk wegdromen bij het derde deel van de Rozen van Beekbrugge

Ingrid Do 13 april 2024
In dit derde deel van De rozen van Beekbrugge serie is de hoofdrol weggelegd voor Emma de Roos. Haar vriendinnen Lotte en Suzan hebben in de eerdere twee delen de ware liefde gevonden. Hoewel Emma heel blij is voor hen, vindt ze het wel jammer dat ze steeds minder tijd voor haar hebben. Ze dacht na haar mislukte huwelijk geen behoefte meer te hebben aan een man, maar misschien moet ze zich toch eens wagen aan online daten.

Dat online daten blijkt erg tegen te vallen. Als eerste date treft ze een vreselijke vent, maar het wordt nog erger als ze struikelt in het restaurant, vlak voor de voeten van de aantrekkelijke en zeer rijke Italiaanse zakenman Ricardo Mancini. Hij wil een vestiging van zijn Italiaanse fastfoodketen Mancini Deliziosa openen in Beekbrugge en vindt het pand waar haar bakkerij is gehuisvest daarvoor uitermate geschikt. Harder dan het verzet tegen deze plannen, is het verzet tegen haar groeiende gevoelens voor hem.

De serie is al jaren eerder uitgebracht, maar is nu voorzien van een vrolijke nieuwe cover. Het is een aantrekkelijke cover die feelgood roept en voorzien is met afbeeldingen die een link hebben met het verhaal. De eerdere delen van deze trilogie heb ik met veel plezier gelezen. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken over de vraag of ik het derde deel wilde lezen.

Heerlijke dromen is het derde deel in de reeks en is in principe wel los te lezen, maar eigenlijk wil je dat niet. Want we komen allemaal oude bekenden tegen, zoals haar vriendinnen Lotte en Suzan en tante Ysolde en het is leuker als je hun geschiedenis kent. We maken ook kennis met nieuwe inwoners van Beekbrugge zoals de ouders en broer van Emma. En dat allemaal in het idyllische dorp Beekbrugge dat gelegen is tussen de bossen en de heuvels. Je kunt de voetstappen van de personages bijna letterlijk volgen op de plattegrond die voorin het boek staat. Daarnaast reis je met het boek mee op een uitstapje naar het familiehuis van de Mancini’s in het Italiaanse Montecantini.

De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt. Emma is een hardwerkende vrouw, die haar bakkerij draaiende houdt en daarbij probeert om nieuwe producten aan de man te brengen die haar medewerkers creëren. Ze heeft het hart op de goede plaats zitten, maar ook op haar tong liggen. En ze is heerlijk lomp en onbehouwen; zowel qua motoriek als in de manier waarin ze zich uitdrukt. Ricardo is het prototype arrogante zakenman, maar naarmate het verhaal vordert kom je er achter waar deze houding vandaan komt.

De verhalende en beeldende schrijfstijl zorgt ervoor dat de gebeurtenissen tot leven komen. De meeste personen zijn herkenbaar en zouden je buren, familie of vrienden kunnen zijn. Het is bij het derde deel bijna als terugkomen op het vakantieadres waar je al jaren komt. Uiteraard is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn; soms komt er een flinke wolk voor de maan. Heerlijke dromen leest lekker vlot en voor je het weet heb je het boek uit. Ik waardeer het boek met vier sterren.

Meer recensies van Ingrid Do