Korte indrukwekkende verhalen

Joke Zwier 15 november 2019
Dood door onschuld bevat 25 korte verhalen, die door Nederlandse en Vlaamse auteurs zijn geschreven. 150 Mensen hebben onder het motto ‘Met de beste bedoelingen’ een verhaal geschreven waarin bedoeld of onbedoeld één of meerdere slachtoffers vallen. De 22 mooiste verhalen zijn hieruit geselecteerd en 3 auteurs hebben op uitnodiging een spannend verhaal geschreven. Maar of deze beste bedoelingen in de verhalen ook altijd zo zijn?
Hoe ongelukjes soms maar in een klein hoekje zitten lees je in de diverse verhalen van Dood door onschuld. Een boek dat goed is voor vele uurtjes leesplezier vlak voor het slapen gaan of gewoon tussendoor. De soms onverwachte ontknopingen maken dat je alweer uitkijkt naar het volgende verhaal. Ook keuzes maken komt aan de orde en heeft soms verstrekkende gevolgen.
En dat vergissen menselijk is en heel begrijpelijk laat het verhaaltje ‘Timing’ zien. De verhaaltjes zijn mooi opgebouwd en zijn ongeveer tien pagina’s lang. Ze weten allemaal een bepaalde verwachting en spanning op te wekken bij de lezer. Soms denk je al te weten hoe een verhaal afloopt, maar in ‘De jongen uit Darfoer’ gaat deze vlieger niet op! De hoofdpersonages variëren van jong tot oud, waarbij sommige best verknipt zijn en anderen ogenschijnlijk dood normaal. Het verhaal 'Nancy' heeft mij zelfs doen lachen, ondanks de trieste afloop. Nancy, die ‘wit poeder’ voor zoetstof aanziet en daar de consequenties van draagt. Dood door onschuld is een leuk geschenk voor iedereen.

Meer recensies van Joke Zwier