Veranderen door gemaakte keuzes

Joke Zwier 11 maart 2024
Ken jij de geheime dromen en/of verlangens van de mensen die belangrijk zijn voor jou? Dromen zijn er om te koesteren, maar kunnen ook pijn veroorzaken. Iets wat hoofdpersonage Roosmarijn van nabij meemaakt in Eenbeen van Thijs Goverde.

Het verhaal van Eenbeen speelt zich af over ruim 100 jaar, in 2136. De boerenfamilie Somers ontvangt een brief waarin de komst van een oorlogsinvalide wordt aangekondigd die zij verplicht moeten opvangen. Roosmarijn Somers, 13 jaar, verheugt zich op zijn komst, maar schrikt als zij de chagrijnige soldaat Memet ziet die bij hen komt wonen. Haar vader Derk heeft speciaal een kamer voor hem getimmerd, maar het enige dat Memet interesseert is drank. In ruil voor een mand eieren haalt Roosmarijn bij hun buren, de Heinrichs, een fles zelfgestookte drank en ontmoet daar de charmante soldaat, Sam, oftewel Eenbeen. Deze ontmoeting met Eenbeen zorgt voor meerdere verrassingen in Roosmarijns leven, want Sam brengt leven in de brouwerij.

Goverde weet een bijzonder en geloofwaardig toekomstbeeld in Eenbeen te schetsen. Gevangenissen bestaan niet meer, brieven worden alleen nog door het leger verstuurd en het klimaat drastisch veranderd is. Zo komen Natvoeten, mensen uit overstromingsgebieden, als vluchtelingen naar het boerenland. Goed tot uitdrukking in het boek komt, de verkapte boodschap als zuinig omspringen met energie is goed, maar moet ook leefbaar zijn. Door middel van ingevoegde documenten in het verhaal lees je wat er in de toekomst gaande is. “De regering zet een heel systeem op met minnen en plussen en allerlei regels om te zorgen dat iedereen leert om genoegen te nemen met minder.”

Mensen krijgen plussen en/of minnen voor de manier waarop ze met energie omgaan. Dit komt geloofwaardig over, maar laat ook zijn beperkingen zien. Zo zijn de familie Somers minners, omdat ze zelfvoorzienend zijn, en weinig energie gebruiken. Vader Somers weet op een creatieve manier met het systeem om te gaan door ruilhandel te plegen. Naarmate het verhaal vordert leren we de belangrijkste personages beter kennen, neemt de spanning toe en ervaren we de dingen waar ze mee worstelen, maar ook de hoop die ze koesteren.

De sympathieke Eenbeen is een leuk personage vol geheimen dat opkomt voor de zwakkeren en anders is dan je verwacht. Roosmarijn is een tiener die het hart voor op de tong heeft liggen, behulpzaam is, voor het eerst verliefd wordt en aandacht heeft voor haar omgeving. Govarde heeft in het boek diverse actuele thema’s verwerkt zoals verwaarlozing, mishandeling en anders zijn. “In gevaar zijn is erg, maar weten dat niemand je komt redden is nog veel erger.” Het verhaal eindigt met een onverwachte plotwending die je niet ziet aankomen. De kerngedachte, dat wegkijken beter is dan actie ondernemen omdat dat voor consequenties zorgt, geeft het slot een extra heftige lading.

Goverde is een Nederlandse kinderboekenschrijver en cabaretier die in 1998 debuteerde met De purperen koningsmantel. Bijna elk jaar verschijnt wel een boek van zijn hand. Naast zijn schrijfwerk maakt hij humoristische theatervoorstellingen voor kinderen.

Eenbeen is een verhaal van deze tijd, waarin mensen worstelen met hun lijf waarin ze geboren zijn. Ze laten zien te kunnen veranderen door de keuzes die ze maken.

Meer recensies van Joke Zwier