Magische fantasy

Joke Zwier 19 januari 2022
“Een alles verslindende paniek begon zich door haar lichaam te verspreiden, alsof haar hart enorm groot was geworden en haar binnenste helemaal vulde”
Het geheime verbond is het debuut van de Noorse schrijfster/journaliste Ida Tufte Michelsen en het eerste deel van de serie Zonnevangers. De vertaling is gedaan door Rymke Zijlstra.
Wie het leuk vindt om naar het verschil tussen de Nederlandse en Noorse cover te kijken? Beide zijn totaal verschillend. Bij de Noorse cover krijgt de lezer meteen een Harry Potter gevoel door het personage met het stokje. De Nederlandse cover is getooid met een globe waar licht vanaf straalt en een soort klok in de letter O in Zonnevangers. Wat dit betekent wordt pas duidelijk tijdens het lezen.
Wanneer de twaalf jarige Alma Freng voor de zoveelste keer verhuist met haar vader Simon, snapt ze dit niet en voelt zich eenzamer dan ooit. Antwoord op haar vraag waarom ze zo vaak verhuizen, krijgt ze niet. Wanneer op een dag een vrouw aanbelt, schrikt Simon. “Elionora…….Hoe? Hoe h-heb je ons gevonden?” Elionora, moeder van Simon staat voor de deur en wordt weggestuurd door hem.

“Als je soms verwacht dat ik jou een leven als schaduw laat leiden, terwijl we je nodig hebben……………want dat hebben we…..”

Dit roept vragen op en als Alma vervolgens aan Simon moet beloven niet met haar oma om te gaan helemaal. Alleen zoekt Elionora contact met Alma en geeft haar een klein glazen doosje dat licht geeft en Alma’s nieuwsgierigheid prikkelt. “Het schitterde fel, als een lichtpeertje, en de inhoud bewoog.” Dit glazen doosje, een aria genoemd bevat zonnestralen, die nodig zijn om te kunnen tijdreizen. Van haar oma hoort Alma dat zij een Zonnevanger is, waardoor Alma’s leven blijvend zal veranderen. Maar eerst heeft Alma nog het nodige te leren van Elionora zonder dat Simon dit te weten komt.
Het geheime verbond is een goed opgebouwd magisch verhaal waarin plaats is voor ongebruikelijke krachten en vriendschappen. Een magisch en spannende fantasy met een beetje humor voor lezers vanaf tien jaar. Tufte Michelsen neemt de tijd om de wereld op te bouwen waarin Zonnevangers leven en uitleg hierover te geven. Haar vlotte schrijfstijl laat de lezer meevoelen met Alma en Elionora en het is boeiend om te lezen hoe het verhaal zich ontwikkelt. De hoofdstuknummers staan in een half zonnetje en de titel die er onder staat slaat op wat er in dat hoofdstuk gebeurt. Alle hoofdstukken eindigen met een cliffhanger die de lezer nieuwsgierig maakt naar wat komen gaat. De spanning neemt langzaam toe in het verhaal. Het personage Alma is realistisch neergezet en verandert van een stil teruggetrokken meisje tot een meisje dat wanneer het nodig is haar moed kan verzamelen om op te treden.

“Moedig zijn gaat niet over wie er goed kan praten of nergens bang voor is. Moed betekent het trotseren van angst wanneer dat het enige juiste is. Moedig zijn is een keuze.”

Wanneer vervaagt de grens tussen goed en kwaad en hoe kunnen vriendschappen hierdoor beïnvloed worden?

Meer recensies van Joke Zwier