Spannende fantasy met zich steeds verder ontwikkelende magie

Joke Zwier 09 maart 2024
Voor de Zilverboekenclub mocht ik Scherf van Licht, het vervolg op Steen der Schaduwen van Marieke Pallada lezen. Het boek behoort tot de serie Sleutels van het Lot en het derde deel staat in het laatste kwartaal van 2024 gepland.

Scherf van Licht start met een spannende proloog en eerste hoofdstuk, deze roepen in eerste instantie onduidelijkheid op. Nieuwe personages worden geïntroduceerd die mijn nieuwsgierigheid naar hun rol in het verhaal prikkelen. Daarna komen bekende personages terug en kreeg ik weer houvast bij waar het boek eindigde in het voorgaande deel.

Myra, Stefan en Or zijn herenigd en Ravhinn is gebonden door de bloedarmband. Myra wil terug naar Aurydea haar plek als koningin opeisen, maar wordt hiervan weerhouden door de geestverschijning van de draak Y’vorryn. In Tokalvry maken Myra, Stefan, Or en hun vrienden zich op voor de strijd tegen de Duistere. Wanneer vrienden met lichtmagie ziek worden beseffen ze dat de tijd dringt en dat het Lichthart om hulp roept. De Duistere krijgt steeds meer macht en Myra en Stefan komen terecht in Thyssal, een tussenwereld waar zij blootgesteld worden aan duistere magie.

Een andere verhaallijn is die van prinses Eara die door haar Roeping naar de Hoge Bergen wordt geroepen. Irrum, magiër en rechterhand van koning Ineor helpt haar ontsnappen en zijn zoon Eldray gaat met haar mee. Ondertussen zijn meerdere lichtmagiërs, afzonderlijk van elkaar, op weg naar de Hoge Bergen en voelen iets aan zich trekken. Schaduwniths zijn op jacht naar hun prooi.

Het verhaal wordt vanuit wisselende perspectieven verteld en door middel van de verschillende verhaallijnen wordt duidelijk welke lugubere strijd er gaande is in Auradya. Hierdoor is het zaak de aandacht er goed bij te houden en vergt het lezen, naarmate verhaal vordert, heel wat van de lezer.
De nieuwe personages roepen vragen op, en van reeds bekende personages begint hun magie zich te ontwikkelen en worden de gevolgen voor ze voelbaar. Myra doet ontdekkingen die haar licht op bepaalde personen doet veranderen. Lichtmagiërs als Eara, Or en Jay krijgen het zwaar te verduren nu het Lichthart stervende is. Het is een herkenbaar weerzien met personen vol innerlijke strijd uit Steen der Schaduwen en de sterke vrouwen evolueren volop in het verhaal. Van Fay als beheerster van de Stille Herberg leren we een heel andere, magische kant kennen en haar rol in Scherf van Licht is behoorlijk groter geworden. De rol van Alfred als Heer van verbinding is bijna uitgespeeld en zijn opvolger is in beeld. Al met al is het een razend spannend boek, goed voor uren magisch leesplezier.

Pallada heeft met Scherf van Licht een spannende fantasy geschreven die vol staat van de actie en onverwachte plotwendingen. Voor de draken is een grotere rol weggelegd, maar of ze te vertrouwen zijn is nog maar te bezien? Tegen het einde komt alles ook nog eens in een stroomversnelling terecht waardoor ik uitkijk naar het volgende deel waarin naar verwachting de strijd om Auradya echt losbarst.

Meer recensies van Joke Zwier