Een comfortboek vol prachtige personages en heerlijke humor

Karin773 06 juni 2023
Normaal ben ik niet zo van de romcoms. Ik vind ze snel cliché en voorspelbaar. Toch was ik erg benieuwd naar 'de Liefdeshypothese' van Ali Hazelwood, omdat er het afgelopen jaar zowel online als in boekenwinkels niet aan te ontkomen was. Al vanaf de eerste pagina werd ik verrast. Dit boek heeft al mijn verwachtingen overtroffen.

Het verhaal volgt promovendus Olive Smith die door een misverstand wordt gedwongen om een neprelatie aan te gaan met de briljante, jonge, maar norse professor Adam Carlsen. Olive ontdekt dat hypotheses stellen over de liefde toch niet zo makkelijk is als ze had gedacht...

Meteen vanaf pagina één zat ik in het verhaal. Dit kwam vooral door de connectie die ik meteen voelde met de personages. Als lezer ontmoet je het hoofdpersonage Olive als een leuke, spontane en humorvolle meid die voor haar plekje strijdt in de wrede academische wereld. Ze is iemand waar ik me sterk in kan herkennen. Iemand die een doel heeft en weet wat ze wil bereiken, maar gedurende haar weg daarheen wat onzeker kan zijn. Ze maakt soms beslissingen waarvan je denkt 'Ooh nee, waarom zou je dat doen?' Maar toch voelen Olive intenties heel echt en begrijp ik helemaal waarom dat voor haar een logische keuze is. Olive is niet perfect en dat sprak mij juist aan, want ondanks al haar imperfecties is ze een fantastisch lief en mooi mens. Naast Olive vond ik de andere personages ook geweldig. Ik heb een liefde ontwikkelt voor Dr. Adam Carlsen. Door Olive wordt hij eerst omschreven als 'vijandig en onbenaderbaar', wat wel klopt met betrekking tot zijn werkzaamheden, maar daaronder schuilt een warme en zachte persoonlijkheid. Bij zowel Adam als Olive krijg je gedurende het boek een mooi beeld van hoe ze in elkaar zitten en hoe ze zo gevormd zijn door hun eigen geschiedenis. Bij Olive speelt haar verleden haar parten, maar gedurende het boek begon ze zich steeds wat meer open te stellen, wat er mooi was om te lezen. Naast de twee main characters waren er ook side characters die allemaal op hun eigen manier iets moois toevoegde aan het verhaal. De interacties tussen de personages zijn vreselijk goed uitgewerkt en maken voor mij echt dit boek.

Verder vind ik de setting op de universiteit erg fijn. Het geeft iets verfrissends. Ik lees regelmatig Young Adult boeken, maar kon het hierbij zeer waarderen dat het vanuit een volwassener oogpunt is geschreven. Het is leuk en herkenbaar om te lezen voor iemand die zelf studeert. Ook stelt Hazelwood een aantal belangrijke zaken aan de kaak in 'de Liefdeshypothese' met betrekking tot de academische wereld. Bijvoorbeeld hoe lastig het is voor een vrouw om in een door (witte) mannen gedomineerde bètawereld te werken of hoe hiërarchie en machtsmisbruik hier nog steeds erg vanzelfsprekend zijn. Het geeft het verhaal een extra diepte, wat ik zeker kan waarderen.

Een ander punt wat ik fantastisch vond aan dit boek was de humor. Ik heb zo vreselijk hard gelachen tijdens het lezen! De interactie tussen de personages was heerlijk en de manier waarop zij dingen verwoorden vond ik erg leuk. Adams droge en donkere humor en Olive die als zijn 'bijdehandje' telkens sassy opmerkingen maakt... :) Ze zijn echt een komisch duo. Ik vond het ook een erg fijne vertaling. Ik lees regelmatig vertalingen en soms voelen uitspraken van personages hierin geforceerd of onnatuurlijk, maar dit was in 'de Liefdeshypothese' totaal niet het geval.

Ook vond ik de opbouw van het verhaal heel fijn. Het was echt een slow burner voor mij. Niets ging te snel of overhaast, waardoor er genoeg tijd was om het verhaal goed en geloofwaardig op te bouwen zonder dat het langdradig werd. Hierbij kreeg ik als lezer de tijd om me persoonlijk bij het verhaal betrokken te voelen, waardoor ik me erg in de personages kon herkennen en ik meeleefde. Met name bij het laatste deel zit je aan het boek gekluisterd omdat je gewoon niet kunt wachten om te weten wat er verder gebeurt. Het einde vond ik prachtig uitgewerkt. Het was voor mij precies zoals het zou moeten zijn. Ali Hazelwood heeft een prachtig debuut gemaakt met 'de Liefdeshypothese' en ik ben erg benieuwd naar haar nieuwe boeken.

Kortom heeft 'de Liefdeshypothese' van Ali Hazelwood me sterk verrast. Ik heb niet alleen fantastisch genoten van dit boek, maar het heeft me ook emotioneel dieper geraakt door de herkenbare emoties van de personages. Ik heb er een nieuwe favoriet bij, een comfortboek waar ik nog vaak naar terug zal pakken.

Meer recensies van Karin773