Bloedstollend mysterie, vol romantiek!

Karin773 09 juli 2019
Een vriendin van mij had dit boek gelezen en was er helemaal lyrisch over. Toch heb ik nog een jaar gewacht voordat ik begon met lezen. En oohh wat was het een goede keuze om dit boek op te pakken en te gaan lezen!

Het Genootschap van de Nacht gaat over het 16-jarige meisje Allie Sheridan, die nadat haar broer waaraan ze heel erg gehecht was vertrok, volledig instortte en daardoor drie keer gearresteerd werd. Haar ouders besloten Allie naar een strenge kostschool, Cimmeria Academy, te sturen. De regels op Cimmeria zijn streng, maar toch is het een plek waar Allie zich voor het eerst in lange tijd echt thuis voelt.

Ik ben werkelijk verliefd op het Genootschap van de Nacht. De tekst op de achterkant van het boek dit geen eer aan het verhaal. Allie maakt op Cimmeria snel vrienden. Ze hoort verschillende verhalen over de school en hoe alles werkt op Cimmeria Academy, ook over het 'erfgoed' zijn van de school. Iedereen heeft iets met de school: familie heeft er op school gezeten, of ouders zitten in het bestuur, maar Allie had daar in tegen nog nooit van de school gehoord voordat ze er kwam... Dit is een van de mysterieuze vraagstukken die opgelost moeten worden in het boek, met behulp van Allies vrienden.

Allie pakt het leven op Cimmeria redelijk snel op en een belangrijk aspect daarbij is het sociale leven. Alle personages zijn zó goed uitgedacht. Ze hebben diepgang, inhoud en persoonlijkheid. Ze maken ontwikkelingen door in het verhaal en maken het verhaal interessant. Dit is te zeggen over elk personage, niet alleen over Allie.
Als je een romanticus bent is het Genootschap van de Nacht een echte aanrader. Allie komt al snel in aanraking met de knappe Sylvian die op slag verliefd op haar is, maar dan heb je ook nog de eerlijke maar vaak botte en mysterieuze Carter West. Ik ben verliefd op een van deze twee jongens en de romance is door Daugherty zoooo goed opgebouwt! De liefde tussen Allie en een van de jongens is zo puur en zo schattig, je moet het zelf lezen om het precies te ontdekken...

Ook al probeert Allie een normaal leven te leiden op Cimmeria Academy, er gebeuren tussendoor dingen die niet kloppen en Allie wil uitzoeken hoe dat zit. Het heeft te maken met een geheim genootschap van 'gevorderde' leerlingen die 's nachts geheime zaken uitvoert: het Genootschap van de Nacht. Er gebeuren steeds meer mysterieuze dingen en na een tijdje knapt de bom. Allie heeft zo veel vragen over wat er allemaal gebeurt, maar niemand kan of mag ze beantwoorden en Allie weet niet meer wie ze nu écht kan vertrouwen. Dit boek zette mij echt aan het denken over hoe belangrijk mensen zijn die je kunt vertrouwen en dat vind ik heel bijzonder. Het Genootschap van de Nacht is een bloedstollend mysterie dat je nieuwsgierig maakt door alles wat er allemaal gaande is, je wil de antwoorden hebben, waardoor móét blijven lezen!

De schrijfstijl van C.J (Christi) Daugherty is vlot en leest lekker weg. Maar het is niet simplistisch. Daugherty schrijft diepgaande dialogen vol vraagstukken en discuteert zelfs over Engelse poëzie en hun betekenis. Het verhaal heeft een zeer goede opbouw en alles is zorgvuldig uitgedacht. Het had daar ook de tijd voor, want in mijn editie heeft het boek 416 pagina's, waarvan ik werkelijk allemaal heb genoten. Je leest dingen aan het begin van het boek die onbelangrijk lijken, maar later terugkomen in het verhaal en ik hou van die kleine linkjes. Dat maakt lezen een soort grote puzzel en ik puzzel maar wat graag op die manier. Één nadeel vond ik eerst het perspectief waarin het boek geschreven staat: het hij/zij-perspectief. Het verhaal volgt alleen Allie, maar niet vanuit het ik-figuur, waardoor Allie op het begin een beetje afstandelijk voelde, maar door Daugherty's vlotte schrijfstijl was dit gevoel snel weg en las alles heel fijn.

Op de achterkant van het boek staan recensies waarin mensen uitkijken naar het volgende deel. Het einde is geen echte cliffhanger, maar er zijn nog zoveel open plekken en vraagstukken die opgelost móéten worden. Het jammere is alleen dat de vervolg delen nooit naar het Nederlands zijn vertaald. De serie heeft totaal vijf delen en als je die wil lezen moet je dat in het Engels of Frans of zelfs Italiaans doen, alleen niet in het Nederlands. Ik ben vastbesloten om de rest van de 'Night School' serie te gaan lezen, want Allie, haar vrienden, de school en Daugherty's schrijfstijl hebben echt mijn hart gesloten. Het Genootschap van de Nacht is een bloedstollend mysterie, vol romantiek dat elke Young Adult (en misschien zelfs een klein beetje thriller) fan moet hebben gelezen!

Meer recensies van Karin773