Liefdestaferelen, intriges en de zoektocht naar zichzelf en de vrijheid

Karin773 20 december 2022
Persoonlijk kende ik het verhaal van de jonge keizerin Sisi nog niet toen ik dit boek in de bibliotheek zag staan. Als iemand die van historische romans houdt en zin heeft om nieuwe boeken te ontdekken heb ik ‘Sisi: de opstandige keizerin’ van Allison Pataki opgepakt en ik heb ervan genoten.

Het verhaal gaat over keizerin Elisabeth van Beieren, beter bekend als Sisi. Op haar 16de trouwt ze met keizer Franz Joseph van Oostenrijk-Hongarije. Hierna volgt een leven vol regels en etiquette, waarmee de onafhankelijke en levenslustige Sisi moeite heeft. Dit boek volgt de laatste 30 jaar van haar leven. Het is een verhaal vol liefdestaferelen, intriges en de zoektocht naar zichzelf en de vrijheid.

Als lezer komt je midden in het verhaal van Sisi terecht. Letterlijk, want in het Engels is dit boek het tweede deel uit een tweeluik. Des ondanks is het verhaal makkelijk te volgen, ook voor iemand die geen of weinig voorkennis heeft over Sisi. De keizerin is inmiddels 30 jaar oud en heeft al heel wat mee gemaakt. Na jaren aan het strenge Weense hof te hebben geleefd met haar echtgenoot Franz Joseph en haar oudste kinderen, waar ze nooit zelf voor heeft mogen zorgen, is Sisi veel op reis op zoek naar de vrijheid en de ruimte om zichzelf te zijn. De schrijfstijl van Pataki leest heel fijn. Je krijgt snel een goed beeld van hoe Sisi’s wereld eruit ziet. Aan de ene kant de fijne dagen met haar dochtertje Valerie in het ruige Hongaarse landschap waar ze kan paardrijden en aan de andere kant de dagen aan het Weense hof waar volop geroddeld wordt over de keizerin.

Persoonlijk vond ik Sisi een fijn personage om vanuit te lezen. Soms waren haar keuzes wat egoïstisch en daar kon ik me wel aan irriteren, maar over het algemeen begreep ik haar goed. Regelmatig beschrijft ze zichzelf als slachtoffer van de monarchie, omdat ze wordt geacht haar eigen belangen aan de kant te zetten in dienst van het rijk. Waar Franz daar geen moeite mee heeft, struggelt Sisi erg. Ik vind dat dit boek een heel mooi beeld schets van hoe zoiets moet zijn; je leven leven voor de gemeenschap in plaats van voor jezelf en wat daar allemaal bij komt kijken. De andere personages zijn ook goed uitgewerkt en interessant. De interactie tussen Franz Joseph en Sisi vond ik erg interessant en ook hoe Sisi kijkt naar de band met haar kinderen. Daarnaast heeft Sisi nog verschillende liefdesaffaires met mannen die allemaal iets vernieuwends brengen. Ik heb erg genoten van de opbouw van de relaties.

Iets wat mij ook erg aansprak is hoe mooi de historische context verwerkt is in het boek. Het boek beschrijft het leven van Sisi van 1868 tot 1898 en hierin worden ook de belangrijkste en grootste historische gebeurtenissen verwerkt. Pataki schetst een prachtig beeld van monarchieën en politiek aan het eind van de 19de eeuw. Zo gaat Sisi op bezoek bij de fameuze Engelse koningin Victoria, lees je over de beroemde wereldtentoonstelling in Wenen in 1873 en krijg je een inkijkje in de prachtige paleizen van ‘gekke’ koning Ludwig. Normaal heb ik wat moeite met boeken die grote tijdssprongen maken, maar hier voelt het natuurlijk en heb je niet het idee dat je belangrijke dingen mist bij tijdssprongen van bijvoorbeeld 3 jaar. Je vliegt op een mooie manier door dit boek en Sisi's leven heen.

Kortom was ik blij verrast door ‘Sisi: de opstandige keizerin’. Als ik aan dit boek denk krijg ik een warm gevoel door de mooie verhaallijn, de fijne manier van vertellen en de toch wel sprankelende wereld van een keizerin. Ik ben ook zeker van plan om het eerste boek nog te gaan lezen en de oude bekende Sissi-films te gaan kijken!

Meer recensies van Karin773