Schitterende zusterschap en verbondenheid in een vervallen wereld

Karin773 30 augustus 2022
Een mysterieus meisje op de cover en op de achterkant een beschrijving van een dystopie waarin mensen niet ouder worden dan 25 jaar en meisjes als bruiden ontvoerd worden... 'Verwelken' stond al een tijdje op mijn TBR sinds ik het in de bieb zag staan een paar jaar geleden. Nu besloot ik het te lezen en ik ben mezelf dankbaar voor die keuze.

Het verhaal gaat over de 16-jarige Rhine, die ontvoerd wordt om als bruid met de 21-jarige en rijke Linden te trouwen. Rhine, opgegroeid in een harde, vervallen en armmoedige wereld, komt plotseling terecht in een luxueus landhuis waar ze alles heeft behalve hetgeen waar ze meest naar verlangd: vrijheid. Ze komt erachter dat dingen in het landhuis onder leiding van huismeester Vaughn niet gaan zoals ze horen te gaan en wil alles op alles zetten om te ontsnappen. Maar gaat haar dat ook lukken?

Dit boek is echt een goed voorbeeld van de uitspraak 'the characters make the story'. Gedurende het verhaal leer je het hoofdpersonage, Rhine, goed kennen. Langzaamaan ben ik van haar gaan houden. Ze is een sterke en lieve meid die weet wie ze is en wat ze wil. Stapje voor stapje ontdek je haar verhaal en begin je met haar mee te voelen. Persoonlijk vind ik alle personages erg goed opgebouwd, veel beter dan in de meeste YA-boeken die ik heb gelezen. Alle personages hebben een verleden dat ze getekend heeft, wat hun acties verklaard. Ze zijn allemaal flawed, maar op een goede manier. Ze zijn niet eenzijdig, maar compleet. Met name de 'zustervrouwen', de andere vrouwen van Rhines man Linden, heb ik in mijn hart gesloten. De verwende, maar ook oprechte en onschuldige Cecily en de stille, maar oplettende en loyale Jenna... De band die er gedurende het boek ontstaat tussen de drie en het eenheids- en zusterschapsgevoel vond ik erg bijzonder om te lezen en dat heeft me dan ook geraakt. 'Verwelken' zit boordevol interessante personages, zoals de bediende Gabriel waarmee Rhine een bijzondere band opbouwt, Rhines man Linden, die niet het monster blijkt te zijn waar Rhine hem voor aanziet, maar juist erg onwetend en lief is en de vreselijke huisheer Vaughn waar Rhine zo ver mogelijk uit de buurt van moet blijven.

Een ander goed punt uit 'Verwelken' is de opbouw. Niets is dramatisch, snel of overhaast, maar juist goed opgebouwd en natuurlijk. Hierdoor leest het erg prettig en kun je je beter inleven in Rhine en haar zustervrouwen. De band die zij ontwikkelen krijgt genoeg tijd, waardoor je samen met Rhine de verbinding voelt ontstaan. Ook de uitleg van hoe de wereld in elkaar zit, het verleden van Rhine en de mysterieuze dingen die in het landhuis gebeuren, ontwikkelen zich op een geloofwaardige manier, wat erg prettig leest. Daarnaast heb ik genoten van de schrijfstijl van Lauren DeStefano.

Verder is het verhaal en de wereld zelf spannend en interessant. Je kunt het je bijna niet voorstellen; een wereld waarin de nieuwe generatie niet ouder wordt dan 25 jaar. Je voelt als lezer aan dat er een aantal dingen niet helemaal kloppen in Lindens landhuis en stapje voor stapje ontdek je samen met Rhine wat er gaande is... Je hoopt alle geheimen te ontrafelen en wenst voor Rhine dat haar plan om te ontsnappen gaat lukken. Toch blijven er nog genoeg geheimen en vraagtekens over voor de vervolgdelen, waar ik dan ook nieuwsgierig naar ben.

De thema's uit het boek vond ik ook interessant om te lezen, hierin met name het gedwongen en polygame huwelijk. Hoe Rhine Linden eigenlijk haat, maar toch om hem begint te geven gedurende haar tijd in het landhuis en hoe vreemde meisjes veranderen in zusters. Ook het belang van vrijheid, wat het is om in een soort slavernij te leven, was een thema waar ik veel over nadacht tijdens het lezen.

Ik had 'Verwelken' graag 5 sterren willen geven, want het is een boek dat ik 'voel'. Het heeft me geraakt en geëmotioneerd, geïnspireerd en aan het denken gezet. Toch kan ik het geen 5 sterren geven, omdat er een paar plotholes waren waar ik niet omheen kon. Sommige handelingen waren slecht uitgedacht en waren gewoon echt niet logisch. Met name het einde ging ineens te snel en te makkelijk en dat stoorde me tijdens het lezen. Desalniettemin heb ik Rhines verhaal in mijn hart gesloten en kan ik niet wachten om verder te lezen in deze serie!

Meer recensies van Karin773