Alles komt samen, het moest zo zijn

Karin773 30 oktober 2021
'De Relieken van de Dood'. Het allerlaatste boek uit de 'Harry Potter' series. In tegenstelling tot de meeste mensen die deze serie als kind lazen, ben ik als tiener begonnen met lezen en daar heb ik zeker geen spijt van. Ik koester een diepe liefde voor Harry Potter.

In 'de Relieken van de Dood' gaat Harry samen met Ron en Hermelien op zoek naar de laatste gruzielementen om voor een en altijd een eind te maken aan Voldemorts heerschappij. Onze 'Golden Trio' keert niet terug naar Zweinstein, maar gaat samen op reis.

Voor mij heeft 'de Relieken van de Dood' alles gebracht wat ik verlangde en verwachte: het zit wederom zó goed in elkaar, het is spannend, ontroerend, mooi en ook grappig. Alles komt samen. Kleine details uit de andere boeken zijn erin verwerkt, waardoor het klopt en het voor mijn idee zo had moeten zijn. J.K. Rowling heeft fantastisch werk geleverd met dit slotstuk.

Het is een waardige afsluiting voor een serie die ik diep koester: het gevoel, de warmte en de comfort die het mijn 2,5 jaar heeft gegeven. Zweinstein voelt als een plaats waar ik kon thuiskomen, waar ik veilig was en begrepen werd. De personages, 'the Golden Trio', zijn zo mooi opgebouwd. We zijn samen met ze opgegroeid en volwassen geworden (met name in de films is die groei zo mooi te zien). Ze hadden niet altijd de psychologische diepgang of gedachtegang, maar de pure, oprechte en loyale vriendschap die Harry heeft met Ron en Hermelien ontroert me. Doordat ik als tiener begonnen ben met lezen heb ik alles bewust, met emotie en passie kunnen lezen, waardoor ik er nu veel waarde aan kan hechten.
Ik heb versteld gestaan van alle gebeurtenissen, gelachen, gehuild en ik voel zo intens veel liefde voor dit verhaal, voor Harry, 'de jongen die bleef leven', de jongen die samen zoveel avonturen heeft beleefd met Ron en Hermelien, die een echte strijder is voor de dingen die hij belangrijk vindt. Deze recensie is misschien wat zwijmelig, maar ik probeer onder woorden te brengen wat deze serie voor mij betekend heeft.

Deze boeken, de films, de wereld leeft nog steeds zo. Het besef dat al bijna 25 jaar, langer dan ik leef, mensen net zo verliefd zijn op deze serie en dezelfde gevoelens koesteren als ik tegenover deze boeken, vind ik ontroerend en hartverwarmend. Voor zoveel mensen is het een steun en toeverlaat geweest. Het is magisch, uniek en zó echt en het zal dat altijd blijven. 'De Relieken van de Dood' is dan het laatste boek, maar dat is okee, want het verhaal is prachtig afgesloten zo. 'Harry Potter' heeft een speciaal plekje in mijn hart. Always.

Meer recensies van Karin773