Bitterzoete feelgood met veel humor

Katja van Neer 14 februari 2020
Mhairi McFarlane is geboren in Schotland en woont in Nottingham. Na haar studie Engelse literatuur werkte ze als journaliste. Op haar 31e schreef ze haar eerste boek. Een aantal van haar boeken zijn vertaald in het Nederlands. In januari 2020 verscheen haar recentste boek Vergeet me niet.

Georgina werkt als serveerster in een derderangs Italiaans restaurant en wordt op staande voet ontslagen. Diezelfde avond betrapt ze haar vriend in bed met een andere vrouw. Ze is niet verdrietig over het stuklopen van de relatie, maar ze voelt zich wel vernederd. Ze vindt vrij snel een andere baan als bardame in een pas geopende pub. De eigenaren zijn de twee Ierse broers Devlin en Lucas McCarthy. Lucas is Georgina's eerste en enige liefde, maar hij lijkt haar 12 jaar later niet meer te kennen. Georgina is iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken. In de pub lijkt ze haar draai te vinden. Lucas is succesvol zakenman en eigenaar van een keten van pubs. Met Devlin kan Georgina het goed vinden. De hernieuwde kennismaking met Lucas verloopt aanvankelijk stroef en moeizaam.

Het boek begint met een proloog van 12 jaar geleden. Georgina wil in de smaak vallen bij de populaire club op school en doet zich vaak dommer voor dan ze is. Lucas is stil en onopvallend. Doordat ze moeten samenwerken aan een opdracht, leren ze elkaar kennen en worden ze verliefd. De proloog eindigt op het feest van de laatste schooldag. Wat is er toch gebeurd waardoor Georgina en Lucas elkaar uit het oog zijn verloren?

Het boek is geheel geschreven vanuit het perspectief van Georgina. In de eerste hoofdstukken leren we haar familieleden, haar ex-vriend, haar vrienden en vooral haarzelf kennen. Ze wordt door niemand echt serieus genomen en vooral haar familie heeft veel kritiek op haar. Haar ex is een vervelende en manipulatieve man, die elke gelegenheid aangrijpt om haar te kleineren en te vernederen. In het eerste deel ontbreekt een rode draad in het verhaal. De opbouw is enigszins chaotisch, waardoor je moeilijk in het verhaal kunt komen. De vlotte, humoristische schrijfstijl maakt echter veel goed.

In het tweede deel van het boek begint het verhaal meer vaart te krijgen. Georgina ondergaat een boeiende verandering. Ze krijgt meer zelfvertrouwen en komt langzaam steeds meer voor zichzelf op. Haar gevoelens voor Lucas zijn door de jaren heen niet veranderd en komen in alle hevigheid terug naarmate ze hem opnieuw leert kennen. Ook hervindt ze haar passie voor schrijven en ze leest zelfs op drie avonden voor uit eigen werk tijdens een wedstrijd in de pub. Op de derde avond onthult ze haar grote geheim met betrekking tot het schoolfeest in aanwezigheid van haar familie, vrienden en Lucas.

McFarlane durft het aan om zwaardere thema's aan te kaarten in het boek, maar altijd met een flinke dosis humor. De ontknoping omtrent het feest is ontzettend aangrijpend en verdrietig. De boodschap van het verhaal is dat gebeurtenissen uit het verleden grote invloed hebben op het heden. Maar door open en eerlijk te zijn, kun je ook leren van je fouten en kom je er sterker uit. Pas dan is er weer plaats voor liefde.

Deze eerste kennismaking met Mhairi McFarlane heeft me verrast en smaakte naar meer. Ondanks het aarzelende begin, is Vergeet me niet een fijne feelgood met de nodige diepgang. Het verhaal is bitterzoet en met veel humor geschreven. Een aanrader!

Meer recensies van Katja van Neer