Feelgood en verdrietig onderwerp, perfect in balans

Katja van Neer 07 oktober 2020
Marina Folkers is een Nederlandse auteur van feelgoodromans. Ze schrijft ontroerende verhalen waarin geheimen en onzekerheden een rol spelen. Haar personages maken vaak een grote ontwikkeling door. Haar eerdere boeken speelden zich af in Engeland en Frankrijk. In haar vijfde roman, Ik hou je vast, neemt ze ons mee naar het Londen van Millie en Ethan.

Millie deelt een appartement met haar beste vriendin. Ze is single. Haar dates lopen stuk voor stuk op niets uit, omdat ze geen behoefte heeft aan een relatie. Haar verjaardag viert ze niet. Op die dag denkt ze terug aan Ethan, haar jeugdvriend, die op dezelfde dag jarig is. Hij was de lieve buurjongen, die haar hielp en beschermde. In hun pubertijd eindigt hun vriendschap vrij plotseling. Tien jaar geleden na een schoolreünie, krijgen ze een korte relatie. Maar deze relatie eindigt met veel pijn en onbegrip. Millie blijft gebroken achter, maar is niet in staat om hem los te laten. Door haar werk als journalist, krijgt ze de kans om een artikel te schrijven over de hotelketen, waarvoor Ethan werkt. Als ze elkaar na al die tijd weer ontmoeten, doet hij net alsof hij haar niet kent. Krijgt Millie ooit antwoord op haar vragen?

De hoofdstukken worden afwisselend verteld vanuit het perspectief van Millie en Ethan. De tegenstelling tussen Millie en Ethan is groot. Millie is een dromer, vriendelijk en gemakkelijk in de omgang. Ze heeft een gezonde ambitie om vooruit te komen in haar werk en is gelukkig met haar leven. Ethan is hardwerkend, complex en gesloten. Hij houdt iedereen, inclusief Millie, op afstand. Door gebruik te maken van flashbacks wordt geleidelijk hun gezamelijke verleden duidelijk. Hun sterke onderlinge band boordevol liefde is gevormd in hun jeugd en is altijd blijven bestaan. Ethan heeft een groot geheim dat hij boven alles wil bewaren. Millie weet echter de hartverscheurende waarheid te achterhalen, waardoor alle hints en puzzelstukjes op hun plaats vallen.

Het geheim van Ethan breekt je hart. Het is bijzonder dat een ontzettend verdrietig thema centraal staat in een feelgoodroman. Folkers benadert de topic zorgvuldig en met veel inlevingsvermogen. Door het wisselende perpectief gaat het verhaal nog meer de diepte in en wordt het onderwerp van verschillende kanten bekeken. Het is aangrijpend, maar toch wordt het nergens te zwaar of sentimenteel. Het blijft een echte feelgood boordevol liefde en romantiek. Dat is ontzettend knap gedaan. Het belangrijkste zijn de karakters en de ontwikkeling die ze doormaken. Tegelijkertijd wordt een maatschappelijk beladen onderwerp bespreekbaar gemaakt. Het resultaat is een prachtig liefdesverhaal, waarbij de balans tussen feelgood en diepgang perfect is.

De woorden Ik hou je vast lopen als een rode draad door het boek. Vasthouden aan een verleden, aan een liefde. Vasthouden om te helpen en om steun te geven, vasthouden om te troosten, om aan te raken. Maar soms is vasthouden alleen mogelijk als je eerst heb losgelaten. Heel knap hoe dit motief telkens terug komt in het verhaal.

Ik hou je vast is een emotioneel feelgoodverhaal over een verdrietig onderwerp, dat me diep geraakt heeft. Ik ben er stil van. Millie en Ethan hebben voorgoed een plekje in mijn hart veroverd. Alleen maar liefde voor dit boek. Dit is Marina Folkers op haar best.

Meer recensies van Katja van Neer