Intens verhaal boordevol liefde voor de natuur

Katja van Neer 18 april 2021
De Australische Charlotte McConaghy woont in Sydney. Ze volgde in haar thuisland een opleiding tot scenarioschrijver. Haar literaire debuutroman Migrations werd een bestseller in het engelse taalgebied. Het boek is inmiddels in twintig talen vertaald en de verfilming van het boek staat op de planning. In het Nederlands is het uitgebracht onder de titel Vlucht.

Vanwege massa-extinctie is 80% van alle diersoorten in het wild uitgestorven. Op Groenland leeft de laatste kolonie noordse sternen. Elk jaar maken zij de langste en verste reis van alle trekvogels, van Groenland naar Antarctica. Ornithologe Franny wil deze laatste trek volgen. Ze weet de kapitein van de vissersboot Saghani te overtuigen dat de vogels hem de weg zullen wijzen naar zeldzame visvoorraden. De Saghani moet hiervoor verder varen dan ze ooit is gegaan. Naast de moeilijkheden van de onbekende wateren, hebben de kapitein en de bemanning heel wat te stellen met Franny. Ze heeft een duister verleden vol geheimen. Naarmate de reis vordert, wordt de oceaan onstuimiger en Franny’s herinneringen heftiger. Volgt ze de vlucht van de sternen of is ze zelf op de vlucht?

Franny is een complex karakter. Ze is rusteloos, gedreven, moedig en sterk. Tegelijkertijd zit ze met zichzelf en haar verleden in de knoop. Ze heeft een duistere en fragiele kant met de nodige psychische problemen. Ze is deels opgegroeid in Ierland bij haar moeder en deels bij haar oma in Australië. Haar vader heeft ze nooit gekend. Op zoek naar haar moeder keert ze terug naar Ierland en leert daar haar echtgenoot kennen. Er is veel liefde tussen hen, maar door haar rusteloosheid blijft ze nooit lang op een plek.

Het boek heeft twee verhaallijnen; de tocht van de Saghani in het heden en het verleden van Franny. Het verhaal wordt verteld vanuit het (niet altijd betrouwbare) perspectief van Franny. De verhaallijn in het heden verloopt chronologisch. Het heden is de zeer nabije toekomst, waar de natuur op zijn laatste benen loopt. De opwarming van de aarde en de invloed van de mens heeft geleid tot een kantelpunt en steeds meer diersoorten sterven uit. Via brieven aan haar echtgenoot en herinneringen wordt in de tweede verhaallijn sprongsgewijs en niet-chrologisch het geheimzinnige verleden van Franny ontrafeld.

Charlotte McConaghy heeft een prettige schrijfstijl. Ze schrijft helder en levendig, het taalgebruik is soms poëtisch. Het boek heeft vaart, drama, een vleugje romantiek, een beetje mysterie en leest gemakkelijk. Het verhaal is meeslepend met een paar onverwachte wendingen, waardoor je telkens zin hebt om verder te lezen. Vlucht heeft een duidelijke boodschap:

"Je kunt de invloed van een leven afmeten aan wat het geeft en achterlaat, maar je kunt het ook afmeten aan wat het aan de wereld onttrekt.”

Wat heeft Charlotte McConaghy een prachtig debuut geschreven. Het verhaal raakte me vanaf het sterke begin tot de laatste pagina’s. Ook na het lezen beklijft het verhaal en zet je aan het denken. Het is een odyssee, een dystopische roman en een psychologische roman ineen. Het boek gaat iets minder over de tocht van de noordse sternen, dan ik van tevoren verwacht had. De natuur en de zee spelen wel een mooie rol in het geheel. Het beeld van de toekomst is beangstigend reëel. Het verhaal van de breekbare Franny en haar verlies is intens, ontroerend, rauw en verdrietig. Tegelijkertijd is het een boek boordevol liefde. Liefde voor een persoon, liefde voor de planeet en de natuur. Een dikke aanrader!

Meer recensies van Katja van Neer