Onbegrijpelijk

Lizzie 04 februari 2020
Hannelore is een waargebeurd verhaal, die ons meeneemt naar de sekte ‘Gemeente Gods’.
Het verhaal is geschreven door Frank Krake, aan de hand van getuigenissen van Hannelore zelf en agent Withag.

Hannelore zat vijftien jaar lang in de sekte. Ze werd er naartoe meegenomen door haar ouders als ze drie jaar oud was. In die vijftien jaar werd ze gehersenspoeld, ontvoerd en misbruikt door de sekteleider, die zichzelf een profeet noemde, namelijk Sipke Vrieswijk, hij was niet alleen hij werd ondersteund door zijn minnares Aagje Folkerts.
Uiteindelijk werd hannelore na vijftien jaar bevrijd uit de sekte, die zich op dat moment in Cyprus bevond. Dit was helemaal tegen haar zin in. Ze heeft een hele tijd nodig gehad om zich terug aan te passen naar het normale leven.

Het is heel moedig dat ze dit verhaal met iedereen wilt delen, en hoe ze de ogen kan openen van velen. Het is afschuwelijk om te weten dat er anno 2020 nog steeds 80 sektes actief zijn in Nederland.
Wanneer je het verhaal leest dan stuit je bij jezelf als lezer op tegen onbegrip, je kan niet begrijpen dat mensen zich zo laten misleiden, maar toch is het waar, toch is het allemaal echt gebeurd. Het is niet te beschrijven hoe gruwelijk en mensonterend sommige feiten zijn.
De mensen die in de sekte waren, werden geleidelijk aan alles afgenomen, en het werd steeds erger, alles werd goed gepraat omdat het een opdracht van God was of spullen werden afgenomen omdat het demonisch/besmet was.
Terwijl zijn volgelingen dit allemaal slikken en deden wat Vrieswijk vroeg, vulde hij zijn zaken en maakte hij met zijn minnares Aagje reizen in de naam om het woord van God te verkondigen.

Ergens denk ik zelf dat Aagje nog erger is of Vrieswijk, dat ze zelf heel sluw was en goed wist hoe ze zichzelf omhoog kon werken, hoe ze hem kon manipuleren om toch nog een stapje verder te gaan. Opvallend is ook het drank en drugsgebruik om de vrouwen en mannen gewilliger te maken in hun reis om dichter bij God te komen.
Je kan over dit boek uren doorgaan, uren vertellen en nog steeds met een open mond van verbazing zitten. Tijdens het lezen zit je regelmatig met kippenvel en val je van de ene verbazing in de andere.

Krake heeft het verhaal van Hannelore goed neergezet met alle bijbelse teksten die erbij horen, zodat de lezer een duidelijk beeld krijgt van hoe het er echt aan toe ging. Er wordt niet veel onbeschreven gelaten.
Het boek bevat ook heel wat beeldmateriaal die zeker helpt om een duidelijk beeld te krijgen, van de leden, het klooster, en de omstandigheden waarin de sekteleden leefden.

Het is een boek die velen zullen willen lezen en hopelijk ook de nodige aandacht krijgt zoals Hannelore wilde bereiken met dit boek, zodat andere mensen gered of behoed worden om hetzelfde mee te maken.

Meer recensies van Lizzie