Geslaagd debuut

Lizzie 28 april 2020
Stilleven het thrillerdebuut van Marieke Damen. Zij begon met schrijven tijdens een sabbatical in het buitenland. Ze publiceerde eerder al kort verhalen en twee kinderboeken.

Monica staat gekend voor haar portret schilderijen al twintig jaar heeft ze geen contact meer met haar zus, totdat ze op een dag benaderd wordt door haar zus Manuela met de vraag of ze haar portret wilt schilderen.
Twintig jaar geleden is er iets gebeurd tussen de zussen, maar wat? En waarom neemt Manuela na twintig jaar opnieuw contact met haar op? Aan de hand van flashbacks keren we twintig jaar terug naar een Monica die toen 10 jaar was en haar schildertalent ontdekt, ze krijgt hulp van haar meester om nog beter te worden.
Je krijgt te lezen welke goede band beide zussen met elkaar hebben, maar ook dat hun thuissituatie verre van normaal is, dat ze vaak te maken krijgen met een agressieve vader en een moeder die zich weinig aantrekt.
Het geweld van hun vader neemt steeds meer en meer toe en Monica vlugt steeds meer naar haar wereld van sprookjes en schilderen, kunnen de zussen stand houden tegen hun vader en hoeveel kunnen ze nog verdragen?

Stilleven is een echte psychische thriller waarin we lezen hoe erg het is om op te groeien in een gezin waar geweld en verslaving normaal lijkt.
Hoe Monica en haar zus hier samen mee omgaan en hoe Manuela voor Monica een echte anker is.
De feiten die er in voorkomen zijn niet zachtaardig en zonder alles echt te benoemen krijg je als lezer een duidelijk beeld van wat er zich in het gezin allemaal afspeelt.
Zelf heb ik dikwijls met het kippenvel op mijn armen gezeten, van nee dit loopt verkeerd af voor de één of ander.

Het hele boek door keren we afwisselend af van 2020 naar 1998 en leren we Monica kennen, hoe ze was in haar tienerjaren en hoe ze omging met alles wat er gebeurde. Ze leefde in een soort eigen wereld. Er zijn veel gebeurtenissen in het boek en wat de schrijfster wil dat je weet, ga je ook weten, maar toch houdt ze genoeg achter om met een paar verrassende wendingen te komen, die je als lezer niet ziet aankomen.
Wanneer je denkt het kan niet meer erger, gebeurd er toch weer iets….

De schrijfster heeft het lijden van de zussen en moeder de vrouw mooi weer en het boek is zeker geen sprookje. Het is een verhaal is erg maar zeer realistisch geschreven, alles wat er gebeurd kan ook gebeuren.

Dit is een zeer geslaagd thrillerdebuut. Ik kijk al uit naar het tweede boek van deze schrijfster.

Met dank aan letterrijn voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van Lizzie