Speechless

Peter van Bavel 27 augustus 2020
De Anderen – C.J. Tudor

Na het debuut De Krijtman en de opvolger De Terugkeer heb ik nu het genot om De Anderen te lezen en te recenseren. De derde thriller is voor mij de allereerste kennismaking met C.J. Tudor. De eerste twee boeken werden door andere recensenten binnen Perfecte Buren gerecenseerd en ik wist niet eens dat het om een vrouwelijke auteur gaat. Mijn fotopost van het boek op Twitter, levert direct een reactie op in het Nederlands van deze Britse auteur. ‘Heel veel leesplezier’ wordt mij gewenst. Haar foto op de achterflap van het prachtig vormgegeven boek, toont een vriendelijke vrouw die in het dankwoord met zeer veel liefde spreekt over haar man Neil en dochter Betty. En ze dankt haar ouders.

Een ogenschijnlijk volledig gelukkige en midden in het leven staande auteur, heeft het in zich om een afschrikwekkend thema te verwerken in een beklemmend en angstaanjagend verhaal. Een tegenstelling die tot de verbeelding spreekt tijdens het lezen.
Zij wordt door de Britse pers vergeleken met Stephen King en daar is de uitgeverij dermate trots op dat deze vergelijking een plekje op de cover heeft gekregen. En dat heeft resultaat. Het maakte dat ik het wilde lezen. Na afronding van het leesdeel durf ik te stellen dat de vergelijking niet nodig is. Van King verwacht ik waanzin, suspense en leed. Omdat hij het ademt en omdat ik het aan hem lijk te kunnen zien. C.J. Tudor heeft een achtergrond in de televisie en radiowereld en oogt als ‘the woman next door’. En dat is zo’n contrast met De Anderen dat de uiteindelijke verrassing vele malen groter is.

Het boek verhaalt over Gabe. Gabe is begin veertig en getroffen door het grootste leed dat een mens kan treffen. Hij is zijn gezin verloren. Niet door een scheiding maar door de misdaad. Gabe zit in de ontkenningsfase en meent zijn dochter na haar dood nog gezien te hebben. Niemand gelooft hem en al snel wordt Gabe hoofdverdachte in zijn eigen apocalyps.

Het verhaal wordt verteld in een razendsnel tempo. Geholpen door korte hoofdstukken met hier en daar een cliffhanger wordt de lezer het leven van Gabe ingezogen. Andere personages verschijnen in het verhaal en zo ontstaat een soort verzamelwoede bij de lezer. Vele puzzelstukjes komen in het bezit en de gehele afbeelding laat zich moeilijk tonen. Zo blijft het boek een mysterie tot de ontknoping waar al het bewijsmateriaal op de juiste manier gerangschikt, gezamenlijk een ingenieus gesmede thriller vormen.

De personages zijn goed uitgewerkt en Gabe als hoofdpersonage krijgt veruit de meeste aandacht. Zijn onbeschrijfelijk grote leed zorgt voor verbondenheid en oplossingsgerichtheid. Er is sprake van meerdere plots en deze zijn met humor, suspense en psychologische aspecten doorspekt. Het geheel is uitermate aangenaam. Het is een leeservaring in vele opzichten.
Een voorbeeld van een stukje humor gaat over het feit dat agenten altijd met zijn tweeën zijn.
Gabe verbaasde zich erover dat de agent alleen was. Doorgaans waren ze, net als sokken, met z’n tweeën. Misschien was de andere zoekgeraakt in de was’.
De psychologische uiteenzettingen in het verhaal zijn talrijker. Al in de eerste hoofdstukken worden de onmetelijke liefde voor een kind en de ondraaglijke pijn die hoop met zich meebrengt, ontroerend treffend onder woorden gebracht.

De liefde voor niet commerciële muziek delen auteur en recensent ook nog. En dat verdient dan ook speciale vermelding. Net als bij film kan een goed boek niet zonder zijn soundtrack.

Wie King is, weet ik al lang. Ook al vond ik zijn jongste een teleurstelling. Wie Queen is, weet ik sinds De Anderen. En die hebben voorlopig het nakijken.

Ik geef dit boek vijf stralende sterren. Waanzinnig goed.
Een aanrader voor in de vakantiekoffer of de thuisblijftas.

Persoonlijke songtekst:

‘And me?
I'm goin' in circles
Just circlin' around
And if I open my mouth now
I'll fall to the ground’

(Speechless – Laurie Anderson)

Peter
Perfecte Buren

Genre: literaire thriller
Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 9789400512255
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 452
Verschijningsdatum: mei 2020

Hartelijke dank aan A.W. Bruna Uitgevers voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Meer recensies van Peter van Bavel