Cover
De cover laat een vochtige tunnel zien met aan het eind tegen het licht twee silhouetten van mensen.

Samenvatting
Het verhaal begint met dag 514!

Quote: ‘Want jij, jij weet alles. Behalve de waarheid.’

Dag 1 begint zoals het al drie jaar start, om half zeven loopt Hannah de redactie op en wordt blij begroet door de nachtdienst bureauredacteuren voor wie het dan tijd is om naar huis te mogen. Ze deelt een bureau met Michael, die naar huis kan als zij er is na de nieuwtjes van de nacht beknopt aan haar te hebben verteld. Wanneer ze haar collega’s observeert en koffiedrinkt met Fatima de enige collega die ze buiten haar werk ziet, krijgt ze een vreemd sms’je van een onbekend en niet te bereiken nummer: ‘Wees alert.’ Dan gaat ze op haar computer zoeken en bedenkt dan ineens dat ze ook bij de post moet kijken, dan valt er tussen de kranten een usb-stick uit. Nadat ze het filmpje heeft geopend is wordt er direct actie ondernomen en een vergadering belegt. Een man alleen te zien aan zijn romp en handen verteld dat tot aan de nieuwe verkiezingen elke dag informatie te openbaren over een lid van de tweede kamer: ‘Wij zijn De Bunker en vandaag openen we de aanval.’ Bijna aan het eind van haar werkdag krijgt Hannah een link met de reden waarom het eerste kamerlid afgetreden is en direct daarna laat De Bunker weer van zich horen. Thuis aan het einde van de dag blijft er een belangrijke maar simpele vraag: ‘Waarom ik?

Quote: ‘De samenzweringsverhalen vliegen ons om de oren!’

Daar ze een beetje vanaf de zijlijn mee mag doen, terwijl zij toch de centrale figuur is qua tussenpersoon, gaat ze in op de uitnodiging van De Bunker en is dat het begin van een kijkje achter de schermen van de organisatie en een reden om gegevens te gaan verzamelen tenslotte is ze journaliste.

Mijn mening
Het is een zeer boeiend en psychologisch verhaal over de politiek en zijn tegenstanders, ook kom je herkenbare situaties tegen, waardoor het heel dichtbij komt. Vele vragen bleven me achtervolgen tijdens het lezen en wilde ik de antwoorden weten, helaas duurde het boek langer dan verwacht wegens hevige hoofdpijnen die niets met het boek te maken hebben, maar wel bleven malen in mijn hoofd. Kan me heel goed voorstellen dat dit de realiteit is. De personages zijn intrigerend en zorgden dat ik meer over ze wilde weten, hun drijfveer, het waas van geheimzinnigheid en hoe het zal aflopen.
Het einde heeft mij totaal van mijn sokken geblazen, zo onvoorspelbaar, je moet dit echt gaan lezen.

Conclusie
Het is een prettig, spannend en fascinerend geschreven boek, die zomaar werkelijkheid zou kunnen worden. Een boek dat ik zeker zal aanbevelen.

Reacties op: ‘Hannah de Vries De Bunker’ - Hannah de Vries/Bob Dijkgraaf

De Bunker - Hannah de Vries