‘Duister Meesterschap’ - Jurgen Bulterman

RBogerd 29 oktober 2019
Dit e-boek heb ik van Jurgen kregen om er een recensie voor te schrijven, hierbij:

Cover
De cover laat de zwart/wit foto zien van het laatste stukje van de zogenaamde ‘Bloedstraat’ naar Kamp Buchenwald, dat in zijn oorspronkelijke staat is gebleven.

Samenvatting
Het verhaal begint als proloog in Basel Zwitserland, 29 maart 1945. Je volgt Helmut Janke om half acht in de ochtend als hij zich haast om op tijd bij de Basler Bundesbank aan te komen. Hier heeft hij een afspraak met de directeur Udo Frings om bij de kluisjes toegang te krijgen. Wanneer hij het gebouw verlaat klinken er twee schoten, waardoor Udo Frings die alweer binnen is schrikt.

Dan begint het verhaal drie jaar eerder in mei 1942 in Boston Amerika waar de vrienden Jake en Will in de hal van de Harvard Business School de uitslagen gaan bekijken van de laatste examens en of ze geslaagd zijn. Beide zijn geslaagd en Will zelfs cum laude. Eddy, George en Mike hebben het ook gehaald alleen Jimmy Jackson niet. Toch besluiten ze nog eenmaal op Jimmy zijn verzoek uit te gaan met z’n zessen.
Voldaan en flink aangeschoten van de champagne verlaten de jongens The Coconut Grove en nemen afscheid van elkaar om hun eigen weg te gaan. Daar Jake en Will in een huis wonen, willen ze samen op pad gaan als ze in het Duits aangesproken worden door Richard May, werkzaam bij de Amerikaanse overheid en wil ze inzetten in strijd tegen de vijand omdat ze Duits zijn en dit ook nog spreken.

Dit is het begin van een spannend tweede wereldoorlog verhaal.

Mijn mening
Het verhaal doet me denken aan waargebeurde feiten maar ook fictie, goede vriendschap tussen mannen, oorlog, spionage, foute familie en verraad. Er is een dunne lijn tussen goed en kwaad en dat wordt nog even uiteengezet in dit boek. Ondanks dat het zonder hulp van een uitgever is uitgebracht kan het zich grotendeels meten aan de tot in de puntjes geredigeerde boeken.

Conclusie
Als je er niet van schrikt om de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog te lezen raad ik dit boek aan, niet helemaal volgens de geschiedenis maar dit maakt het net iets fascinerender. Duister Meesterschap valt mijns inziens onder de noemer heftige boeken met een fantasievolle twist.

Meer recensies van RBogerd