De titel dekt de lading niet

Saar Thaets 14 augustus 2020
Daniel Houghton is voormalig CEO van reisgidsenbedrijf Lonely Planet en heeft dus kennis van zaken wat reizen betreft. Als CEO reisde hij de hele wereld af en kwam op plaatsen waar weinigen van kunnen dromen. Reizen heeft zijn blik verruimt, zegt hij en je hoeft je er niet voor te schamen dat je op reis gaat. Want reizen kan ook een manier zijn om de wereld te verbeteren! Met dit boek wil hij dat bewijzen.

In de zoektocht naar een duurzaam leven is een van mijn struikelblokken reizen wel. Zodra je je verder wilt verplaatsen dan je eigen landje laat je eigenlijk een enorme voetafdruk achter. Ook heeft jouw aanwezigheid in een ander land telkens weer een beetje invloed op dat land, om nog niet te spreken over de kost van de hotels en resorts die voor reizigers gebouwd worden.

Daniel Houghtons boek sprak me dus meteen aan, omwille van de titel 'reizen voor wereldverbeteraars'. De ondertitel beloofde een boek over duurzaam op pad gaan. Ook de cover is prachtig vorm gegeven en doet je meteen zin krijgen om in het boek te beginnen.

Jammer genoeg dekt de titel de lading helemaal niet. Houghton lijkt met dit boek ten eerste vooral te focussen op zijn eigen carrière, en ten tweede de rich and famous nogmaals in de spotlights te willen zetten. Doorheen het boek vertelt hij hoe hij bij Lonely Planet terecht kwam, hoe zijn carrière als CEO evolueerde en hoe reizen een belangrijk aspect van zijn zakelijke leven werd. De hoofdstukken over zijn eigen tijd bij Lonely Planet worden afgewisseld door interviews met mensen die in de reissector werken of voor hun werk veel reizen. Een aantal voorbeelden zijn: Richard Branson, Charlie Clifford, Fred Dixon, Kevan Chandler, …

Over duurzaamheid wordt er in dit boek weinig tot niet gepraat. Als het er al over gaat, dan zijn er een aantal mensen die een project hebben rond duurzamer reizen (maar echt bijzonder zijn die projecten niet). Ook wordt er een aantal keer gedurende het boek vermeld hoe reizen je blik verruimt, maar verder dan dat gaat het niet. Mijn verwachtingen werden dus totaal niet ingelost qua tips over duurzaam reizen. Ik had mijn hoop dan nog gezet op de lijst met reistips op het einde van het boek, maar daar staan de meest gangbare tips die je overal op het internet kan vinden wanneer het over reizen in het algemeen gaat. Het duurzaamheidsgehalte is dus nul...

Wel vond ik dit boek vlot leesbaar door de korte hoofdstukken. De schrijfstijl is niet slecht en het was wel amusant om de verhalen van de verschillende reizigers te lezen. Maar ik zou het boek niet aanraden aan mensen in mijn vriendenkring, zelfs niet aan die-hard-reizigers.

Meer recensies van Saar Thaets