Zoektocht naar de juiste diagnose

Saar Thaets 20 augustus 2019
Wanneer Sabien beseft dat de werkdruk in het verzorgingstehuis zo hoog ligt dat ze haar zus, ouders en zelfs haar beste vriendin Annelot verwaarloost, besluit ze het over een andere boeg te gooien. Hoe ze dat concreet wil gaan doen, is haar nog niet duidelijk. Ze begint met het contact met haar vriendin te herstellen. Daar komt het mooie plan uit om twee weken samen op vakantie te gaan. In het vakantiepark waar ze samen met Annelot haar vakantie doorbrengt, komt Sabien tot rust. Ze geniet duidelijk van de natuur, haar vriendin en stilaan krijgt haar plan om een ander leven te starten ook vorm. In het vakantiepark staan namelijk twee vacatures open. Het zijn heel andere functies dan Sabien ooit betrokken heeft, maar ze waagt toch haar kans.

Wanneer ze dan toch gekozen wordt voor de functie is Sabien verrast, maar ook enthousiast. Met veel vertrouwen stort ze zich op haar nieuwe job. Maar de klachten die ze had bij haar werk in het verzorgingstehuis zijn daarmee nog niet opgelost. Ze komen zelfs in volle hevigheid terug. Er is dus toch meer aan de hand?

Thea Zoeterman wil met deze roman het verhaal vertellen van een zoektocht naar de juiste diagnose. Dit staat dan ook centraal in de gehele roman. Sabien heeft diverse klachten waarvan ze de oorzaak eerst zoekt bij de werkdruk in het verzorgingstehuis waar ze werkt. Die redenering blijkt algauw verkeerd, want de klachten blijven aanhouden, ook nadat ze veranderd is van job. Wanneer ze dit eenmaal inziet, begint een lange en vermoeiende zoektocht naar de oorzaak van haar klachten.

Daarnaast komt de liefde ook om de hoek kijken in dit boek. Terwijl Sabien op zoek is naar antwoorden op haar vragen, worden twee mannen verliefd op haar. Zonder dat ze er zelf erg in heeft, krijgt zij ook gevoelens voor een van de twee, maar ze focust zich op de klachten en een antwoord op de vraag waardoor deze veroorzaakt worden.

Heel lichtjes raakt Thea Zoeterman ook andere thema's aan, zoals vriendschap, geloof, vertrouwen in een goede afloop, de relatie met je ouders/familie. Meer dan een lichte aanraking wordt het niet, want de schrijfster zet de zoektocht naar de juiste diagnose echt centraal in het verhaal.

Dat maakt dat er verder weinig aspecten worden uitgediept. Hoe Sabien zich voelt, wat er in haar omgaat, hoe haar omgeving eruit ziet, de relatie die ze met verschillende mensen heeft, ... Het zijn zaken die blijven liggen en niet verder uitgewerkt werden. Ook de opbouw van de roman liet een beetje te wensen over: een chronologisch verhaal zonder perspectiefwisseling, flashbacks of andere franjes. De schrijfster vertelt van a naar z en maakt geen omwegen en geeft geen extra informatie.

Daardoor is het boek wel heel vlot leesbaar en voor wie op zoek is naar een luchtige roman tussendoor, is dit zeker een aanrader. Verwacht echter geen gecompliceerd verhaal met verschillende lagen van betekenis, want dan zal je teleur gesteld worden.

Al met al was dit een aangenaam boek om te lezen. Eentje waar ik zowel van genoten heb, als af en toe even op mijn honger bleef zitten.

Meer recensies van Saar Thaets