Zeg Elisabeth Gilbert en ik antwoord: 'Eat, Love, Pray'. Al heel lang is dit een van mijn favoriete romans. Sinds ik het boek las en herlas, neem ik elk boek dat ik van Gilbert tegen kom ter hand om het te verslinden. Bij 'Stad van Meisjes' was dat niet anders.

Vivianne Morris krijgt een brief van Angela. Ze besluit om Angela's vraag te beantwoorden. Wat heeft Angela's vader voor haar betekend? Vivianne begint haar verhaal in de jaren '40 wanneer ze van school gestuurd wordt. Haar ouders weten niet wat ze met haar moeten aanvangen en besluiten om haar naar haar tante Peg te sturen in New York. Maar waar Viviannes ouders strenge Amerikaanse burgers zijn, die op correct gedrag en etikette staan, is tante Peg een echte avonturierster. Ze ontmoette haar man terwijl ze entertainment voorzag in Europa voor de soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog. Intussen leeft ze niet meer samen met haar teerbeminde echtgenoot, maar leidt ze in New York het Lilly Playhouse, een theater voor de arbeider uit New York.

Hoewel het Lilly Playhouse in het niet valt bij het echte etablishment, heeft Vivianne er de tijd van haar leven. Met een hilarische ontmaagdingsscène beginnen haar avonturen op seksueel vlak en ze zetten zich voort doorheen haar hele verblijf in New York in nachtclubs en bruine kroegen. De glitter en glamour spat van het verhaal, waardoor het heerlijk is om te lezen. Menig maal weet Gilbert mij aan het lachen te krijgen. Hoewel ik me zeker niet vereenzelvig met Vivianne en haar soms ronduit irritant en naïef vindt, wist Gilbert me wel helemaal mee te krijgen in het verhaal. Op de achterflap stond te lezen dat het leven van Vivianne door een schandaal een drastische wending neemt en bij het lezen van het eerste deel van het boek was de vraag 'wat dit schandaal dan toch is' wat mij dreef om verder te lezen.

Het klopt dan ook helemaal wat op de achterflap staat. Niet alleen het leven van Vivianne neemt een drastische wending na het schandaal, maar ook de toon in het boek. Waar voor het schandaal de frivoliteit van het boek afspat, schakelt Gilbert na het schandaal over naar een serieuze toon. En dat hoort ook zo, want de frivoliteit uit het leven van Vivianne is ook volledig weg. Serieuze zaken, zoals een dreigende Tweede Wereldoorlog, maar ook de zwaarte van het dragen van de gevolgen van haar daden, nemen Vivianne volledig in beslag.

Vivianne heeft meer dan vijfhonderd bladzijden nodig om uit te leggen wat Angela's vader voor haar betekent heeft, maar naar mijn gevoel was er geen letter teveel aan. Misschien kan je minder genieten van de vele uitgebreide beschrijvingen van de kostuums. Maar aangezien Vivianne voornamelijk van kleren houdt, en ze ook goed kan maken, paste dit voor mij echt bij het boek.

Gilbert bewijst met 'Stad van Meisjes' dat een briljante romanschrijfster is. Ik heb van elke letter van het boek genoten en kijk alweer uit naar het volgende verhaal dat ze te vertellen heeft!

Reacties op: Duik in de glitter en glamour van het New York in de jaren '40

Stad van meisjes - Elizabeth Gilbert
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99