Ontspannend leesplezier verzekerd

Saar Thaets 29 september 2020
Amerikaans auteur Harlan Coben heeft reeds heel wat boeken op zijn conto staan. Met 70 miljoen verkochte exemplaren mag hij zich dan ook een van ’s werelds meest verkochte auteurs noemen. Hij debuteerde in 1990, maar verwierf pas echt bekendheid met de start van zijn serie rond sportagent en privédetective Myron Bolitar.
Vals Spel werd gepubliceerd in 1995 en is het eerste deel in deze serie. Het grootse talent in de American Football, Christian Steele, staat op het punt om een monstercontract te tekenen dankzij zijn sportagent Myron Bolitar. Maar dan komt er een onbekende roet in het eten gooien, wanneer hij een pornomagazine krijgt toegestuurd waarin zijn ex-vriendin nogal uitdagend staat afgebeeld. Kristin, de ex-vriendin, verdween echter jaren geleden en werd intussen dood gewaand. Christian legt het geval voor aan Myron. Deze bijt zich vast in de mysterieuze verdwijning – niet geheel zonder persoonlijke motieven – en gaat op zoek naar de afzender van het pornomagazine. Tijdens zijn onderzoek komt hij pas echt in aanraking met Vals Spel.
Dat Vals Spel het eerste deel in een serie is, merk je alvast door het tempo waarmee het verhaal op gang komt. Coben neemt de tijd om zijn personages voor te stellen aan de lezer. Daarbij is het vooral het karakter van Myron dat in de verf wordt gezet. Myron is niet echt een sympathiek personage. Hij is nog vol van zichzelf, gedraagt zich als een echte macho en komt zelfs een beetje arrogant over. Hoewel hij het hart op de juiste plaats lijkt te hebben, kan het personage van Myron me niet echt bekoren. De humor die hij hanteert, is lichtelijk overdreven. Ook de combinatie van sportagent en privédetective is voor mij iets te ongeloofwaardig.
In het verhaal zijn veel elementen van de sportwereld verwerkt die niet altijd even relevant lijken te zijn voor het eigenlijke plot en de verdwijning. Het gaat namelijk over de vraag wat er nu precies met Kirsten is gebeurd.
De ontknoping is echter meesterlijk uitgewerkt door Coben. Meerdere malen word je tijdens het verhaal op het verkeerde been gezet. Hoe alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar vallen, bewijst dat Coben een meester is in het genre. Dat betekent niet dat Vals Spel als een bloedstollende thriller kan beschouwd worden, maar wel als een behoorlijk spannend boek.
De vlotte schrijfstijl van Coben maakt ook dat dit een prettig leesbaar boek is. Het staat garant voor een aantal uurtjes leesplezier. Veel diepgang hoef je echter niet te verwachten van Vals Spel, maar dat is in dit geval ook niet echt storend.
Al bij al is Vals Spel een goed begin van een serie waarbij je op het einde zeker verrast zal worden door de uitkomst. Echt ontspannend leesplezier verzekerd.

Meer recensies van Saar Thaets