Verwarring in de tijdlijn

Met De magische wereld van Margje: De rode heks heeft Attie Dotinga een andere levensstijl in geslagen. Hoewel de schrijfster heeft getracht het verhaal zo goed mogelijk te vertellen, scoort het niet helemaal op taalkundigheid en details. De tijdlijn van het verhaal stoorde enorm, omdat het van de hak op de tak ging. Het personage kreeg vervroegd zomervakantie en toch gingen ze het oogstfeest vieren is een voorbeeld dat verwarring schept. Juist omdat het om een levensstijl gaat waarbij transparantie niet altijd vanzelfsprekend is, zou het correct laten zien van de tijdlijn een heleboel kunnen bijdragen aan het gehele verhaal. Op deze manier krijgt de lezer een heel vertekend beeld van deze manier van leven. Natuurlijk kunnen lezers het tot op zekere hoogte met een grote schep zout nemen, maar een beetje geloofwaardigheid was wel op zijn plaats geweest. We krijgen wel de indruk dat de auteur haar best op de personages heeft gedaan, echter gooiden de soms rare dialogen en de vreemde reacties toch nog roet in het eten. Kortom, ook hier is ze niet helemaal in geslaagd. Uiteraard kan een boek niet helemaal foutloos zijn, tenzij het echt te veel gaat opvallen en dat is helaas met dit boek gebeurd. Heel jammer. Uit de insteek en moeite had zeer zeker iets goeds kunnen komen. Twee-en-een-halve ster.

Meer recensies van Saskia Boree - SJM Schrijft