Karin Slaughter, maar dan een Agatha Christie-mysterie

TreasureinBooks 10 juni 2024
Sara Linton en Will Trent zijn op huwelijksreis. Ze gaan naar de McAlpine Lodge in de Appalachen. Will kent het bijbehorende kamp vanuit het kindertehuis, hoewel hij er zelf nooit naartoe mocht. Nu kan hij deze plek die hij nog kent uit zijn kindertijd eindelijk in het echt zien.
Na een heerlijke eerste dag gebeurt echter iets vreselijks: er wordt een moord gepleegd. En door de afgelegen ligging van de lodge zijn de enige verdachten de familie McAlpine en de andere gasten van de lodge, net als in een Agatha Christie. Maar de moord oplossen blijkt niet gemakkelijk, want de familie McAlpine heeft een ingewikkelde geschiedenis. En ook de andere gasten zijn niet zonder geheimen. En dan duikt er ook nog een oude bekende van Will op..

Een klassieke Karin Slaughter, maar wel in een totaal andere setting. Omdat ik Sara en Will echt fantastisch vind was ik blij met de opzet. Je leest veel meer over hen dan normaal, waar ze meer een zij-plot zijn vergeleken met de moord. Gelukkig is het boek niet helemaal los van Faith, want zij is een fijne partner voor Will en brengt altijd wat nieuws in het verhaal.

Hoewel het boek hier en daar iets te traag is, vond ik het over het algemeen erg spannend. Op den duur had ik een vermoeden wie de dader was, maar ik bleef steeds twijfelen. Uiteindelijk had ik toch gelijk, maar het duurde tot het laatste moment voor ik zeker was. En daar houd ik van! Karin Slaughter kan dit beter dan veel andere auteurs. Net als in elke thriller is geen van de dingen in het plot zonder nut, maar niet alle geheimen dragen bij tot de oplossing van de moord. Daardoor zijn haar boeken toch veel minder voorspelbaar en blijf ik ze graag lezen.

Ik vond de personages bijna allemaal niet sympathiek, wat heel realistisch is, maar ook maakt dat ik iets minder mee kon leven. Daarom geen volle 5 sterren, ook omdat ik toch de moordenaar had geraden (zag ik achteraf). Maar hij komt wel dicht in de buurt. Ik ben vooral streng omdat ik het kan vergelijken met haar andere fantastische boeken.

Kortom: een heel goede Karin Slaughter, een heel goede thriller en zeker weten een aanrader.

Niet bekend met Karin Slaughter? Zoals elk van haar boeken is het gruwelijk, lees je vrij specifiek wat er gebeurd is en schuwt ze niet voor duistere verhalen. Maar het is geen typische Karin Slaughter, want de beperkte groep verdachten gebruikt ze voor het eerst. Je kunt het boek heel goed los lezen, hoewel ik voor series altijd aanraad bij deel 1 te beginnen. Het is echter een rond verhaal waarbij je niet per se de voorkennis uit de andere boeken heeft.

Sterren: 4,25 sterren

Dank aan HarperCollins dat ik het boek vooruit mocht lezen.

Meer recensies van TreasureinBooks