Een echte aanrader door de veelzijdigheid aan recepten.

Het boek geeft een professionele indruk. Het is een hardcover. Dit vind ik bij een bakboek toch altijd wel wat prettiger, omdat ik toch regelmatig wel aan het goochelen ben met het boek omdat mijn keuken niet extreem groot is. En als je dan een softcover boek hebt, dan merk je dat je toch voorzichtiger moet zijn.

Als je het boek openklapt krijg je al een mooie inhoudsopgave. Waarbij je meteen ziet dat het boek acht hoofdstukken telt. De laatste twee hoofdstukken springen daarbij extra in het oog vind ik. Hoofdstuk 07 is ‘Het andere gebak’. Hier wordt glutenvrij en lactosevrij gebakken. Ook staan er een aantal vegan recepten in en suikerarme recepten. Ik kan me voorstellen als je gluten of lactose intolerantie hebt dan word je hier erg blij van. En ook als je bezoek krijgt waarvan je weet dat ze lactose of gluten intolerant zijn is dit ideaal.
Ik kan me nog goed herinneren dat ik een paar jaar geleden een gebak aan het zoeken was voor iemand die veganistisch is. Nu vind je deze recepten gewoon in dit bakboek. Dit is makkelijk, destijds was dat nog nagenoeg onmogelijk.
Ik wilde namelijk een aantal jaar geleden gebak maken voor de mensen waarbij onze hond Pebbles de eerste nacht overnacht had. Syl is veganist en aangezien wij dat niet zijn en ook niet echt kennis van hebben, wordt dat lastig. Nu zie ik allerlei recepten waarvan ik denk, mocht het weer voorkomen dan zou ik dit zonder problemen kunnen maken.

Bij hoofdstuk 8 valt meteen op dat er gebak van over de hele wereld langs komt, van de traditionele Nederlandse poffertjes, tot de American Pancakes of de Turkse Baklava. Leuk om zo recepten over de hele wereld te leren kennen.

De andere hoofdstukken hebben een redelijk traditionele indeling bijvoorbeeld basisingrediënten, brood en banket en Taarten, vlaaien en cake.
In de hoofdstukken staan de traditionele recepten met daar weer een hoop variaties op. Vaak met net een andere vulling, waardoor het recept toch weer een hele andere smaakbeleving oplevert. Wat ik zelf wel een beetje jammer vind, is dat niet bij alle recepten foto’s staan. Dit vind ik toch altijd een pluspunt bij een recept. Vooral als er ook nog van de verschillende stappen foto’s erbij staan. Dit is vooral het geval bij de basisrecepten in ieder hoofdstuk. Zo heb je bij het hoofdstuk ‘Taarten, vlaaien en cake’ o.a. een gistdeeg, een zanddeeg, een kruimeldeeg en een biscuitdeeg. Deze verschillende vormen worden uitgebreid uitgelegd en hier krijg je dan allerlei gebak waarbij deze deegvormen gebruikt worden. Dit is op zich handig. Als je het basisdeeg onder de knie hebt, is het een kleine stap om iedere keer een andere variant uit te proberen.

In dit boek heb ik al aardig wat recepten gezien die ik graag wil uitproberen. Zo vinden wij smurfenvlaai (nee hij is niet blauw, maar gewoon wit ) ontzettend lekker. En deze staat hier echt uitgebreid uitgelegd. Dus eerstdaags ga ik deze echt proberen te maken, net als de bresiliennetaart. En zo staan er nog meer dingen in, waarbij ik al bij de foto zo ongeveer ga watertanden. Ik weet een ding zeker… Als je een grote variatie aan gebak wil leren kennen en maken. Dan is dit boek zeker een goede aanschaf.

Deze recensie verscheen eerder op Koukleum.nl.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes