Anna, jong en ambitieus, gaat in Londen aan de slag als marketingmanager bij ImageBuilders, een snelgroeiende techstart-up. In korte hoofdstukken wordt een impressie gegeven van de werkcultuur, de collega’s, de werkdruk, de hoge targets, de snelle wereld waarin met geld wordt gesmeten zonder dat er (nog) winst wordt gemaakt en de impact die dat heeft op Anna zelf.

Schrijfster Sanne Kanis (1981) werkte tussen 2005 en 2018 bij drie techbedrijven (Google, Spotify en Booking.com), waar ze werkte op posities in binnen- en buitenland. In 2018 is ze voor zichzelf begonnen als adviseur voor startups en scale-ups. Ze schreef deze debuutroman over het fictieve techbedrijf ImageBuilders waarin ze haar ervaringen gebruikt.

Op haar linked-in pagina schrijft ze dat ze met dit boek meer aandacht hoopt te krijgen voor ethiek binnen techbedrijven en gelijkheid van mannen en vrouwen binnen de snelle techwereld. Aan het einde van haar boek bedankt ze haar voormalige werkgevers, die voor inspiratie zorgden.

Het verhaal, dat een jaar beslaat, wordt rechttoe-rechtaan, chronologisch verteld met af en toe een korte flashback naar het verleden. Het is opgebouwd uit 39 korte hoofdstukken waarin steeds een scène wordt uitgewerkt. Het verhaal wordt verteld vanuit Anna, in de ik-persoon. Opbouw en perspectief zijn eenvoudig, en weinig verrassend. De korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je snel nog een hoofdstukje leest totdat het boek ineens uit is.

De titel is goed gekozen met wellicht een verwijzing naar de internetbubbel van bijna 20 jaar geleden. De Internetzeepbel van 2000, de financiële crisis van 2008, de techbubbel van 2020? Verder lijkt de titel te verwijzen naar de bubbel die dit techbedrijf lijkt te zijn: omzet boven principes, met geld smijten zonder winst te maken, te hoge targets, mannen die dealtjes sluiten op de golfbaan en Anna die zich laat meeslepen. Spat de bubbel uit elkaar?

De vlotte, humoristische stijl past bij het verhaal over de snelle en hippe techwereld. Deze heeft hetzelfde tempo als het werken bij een techstart-up doet vermoeden. Ze weet deze stijl ook goed tot het einde vol te houden. Sanne gebruikt veel verkleinwoordjes (baardje, rolkoffertje, bubbeltjes), tot wel vijf op een pagina, die iets intiems en vertederends hebben met wellicht een ironische ondertoon. De humor weet ze er beeldend in te brengen met origineel gevonden vergelijkingen en woordspelingen als:
- de Flight Club stond propvol mooie jonge mensen met een drinktempo van Tesla-rijders op de Autobahn
- ze gilden alsof ze in het voorste karretje van een achtbaan zaten
- ik rook in een mum van tijd naar Chanel Numero Barbecue
- Ik had veel zin om het te presenteren en was zo enthousiast als een Chinees koppel dat een zoon verwacht

Anna doet enorm haar best te overleven in deze hectische, veeleisende omgeving en heeft maar weinig tijd voor haar collega’s en haar beste vriendin. Iedere collega heeft zo zijn ding (foute baas Louis, Sarah met haar gojibessen, Juan met zijn loyalty punten, Felix met zijn meditatie) maar de personages worden weinig uitgediept. Daardoor komen ze vrij stereotiep over en worden niet veel meer dan de eerste indruk die je over hen krijgt.

Het boek is vermakelijk, leest vlot en gaat over een actueel onderwerp. Door de studentikoze manier van vertellen, de eenvoudige opbouw en structuur en de wat vlakke personages is het eerder een luchtig boek waar je af en toe met verbazing en soms grinnikend de gebeurtenissen over je heen laat komen dan een met een stevige, indringend gebrachte boodschap die blijft knagen. Dus knap geschreven met veel vaart en humor, maar om echt te blijven hangen mist er enige diepgang en complexiteit.

Reacties op: Vermakelijk, actueel verhaal over hippe techwereld

De bubbel - Sanne Kanis
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 19,99