Must-read, ook al je geen 15 meer bent.

bverberk 05 augustus 2019
Vanmorgen ging de wekker al heel vroeg, maar dat belette me niet om 'Elke dag een druppel gif' vannacht nog uit te lezen. Deze oorlogsroman voor jongeren (maar zeker ook voor volwassenen) zal voorlopig nog wel even in mijn gedachten blijven. Of het nu is vanwege het indringende verhaal zelf of door de duidelijke link die vanuit de (oorlogs-)geschiedenis naar het heden gelegd kan worden...

'Elke dag een druppel gif' is het verhaal van Maarten Prinsen, een kind uit een overtuigd NSB-nest. Maarten adoreert zijn ontoegankelijke vader en wil graag dat die trots op hem is. Of dát maakt dat hij graag álles wil geloven wat zijn vader vertelt, of dat het de eenvoudige, maar vanzelfsprekende indoctrinatie is die van ouder op kind plaatsvindt...

Feit is dat Maarten er oprecht van overtuigd is dat de NSB zal leiden tot een Nieuwe Wereld, waarin hij een belangrijke rol zal gaan spelen door zijn opleiding, onder meer op de Reichsschule, waar de rassenleer en de suprematie van het Arische ras met geestdrift onderwezen worden. Hij snapt niet waarom de rest van de wereld zo dom is en de NSB, maar ook de Duitsers, afwijst. Precies dát is het, wat deze roman zo indringend maakt. Temeer doordat Wilma Geldof in staat is om Maarten, als hoofdpersoon, nog sympathiek over te laten komen.

Natuurlijk ga je soms hoofdschuddend langs de regels, zeker aan het einde, waarin Maarten afbeeldingen van vermoorde Joden ziet als propaganda. Nepnieuws, zouden we er tegenwoordig van maken. De Führer heeft een taaie plek op en in Maartens hart en alles wat zo overduidelijk krom lijkt, wordt door Maartens vader, kameraden en leraren rechtgepraat.

Maar. Was het wel zo overduidelijk krom? In retrospectief is het gemakkelijk praten. Ik ben ook wel benieuwd naar wat 'we' over 75 jaar denken van de polarisatie die nu plaatsvindt. Zullen we dan weten, écht weten, wat goed is? Ik hoop dat dat eerder gebeurt, maar het is lastig. 'Elke dag een druppel gif' maakt dat meer dan duidelijk en daarom is het een absolute must-read. Laat je beslist niet tegenhouden als je net geen jongere bent. Ook als je ouder bent, kan het geen kwaad je kritisch denkvermogen nog eens extra te scherpen.

Meer recensies van bverberk