Spannend en origineel jeugdboek

bverberk 10 september 2019
Jennefer Mellink kende ik nog niet en omdat het werkje tot een genre behoort waar veel jonge lezers nu fan van zijn, vond ik dat ik met deze dame maar eens kennis moest maken. Ik dacht overigens dat dit haar eerste boek was, maar ik had ongelijk. Mellink heeft al meerder Young Adults geschreven en het verbaast me dus enigszins dat ik niet eerder wat van haar zag.

'Vermoorde onschuld' gaat over Stephan, een jongen van 18, wiens vader een jaar eerder zelfmoord pleegde. Dacht men toen. Nu vermoedt men dat het toch moord moet zijn geweest, en Stephan wordt verdacht van het plegen van die moord. Zelf heeft hij een black-out, dus hoewel hij niet gelooft dat hij zijn vader gedood heeft, twijfelt hij wel. Hij wordt vastgezet en met de hulp van een hypnotherapeut krijgt hij langzaam maar zeker al zijn verloren herinneringen weer terug en dat zijn er meer dan die van de dag van de moord.

Het lijkt wat gekunsteld, om zo'n hypnotherapeut erbij te halen, omdat je tijdens die sessies natuurlijk van alles naar boven kunt laten halen als schrijver, en dan moet je dat wel heel goed doen wil je er als lezer intrappen. Mellink doet dat goed, en langzaam maar zeker ontvouwt zich een verhaal van een wel heel dysfunctionele familie, waarin meerdere mensen de moord wel gepleegd kunnen hebben, inclusief Stephan zelf.

De waarheid komt pas ergens aan het eind aan het licht en is verrassend, om niet te zeggen schokkend. En fijn is het om te weten dat ik wéér een aardige auteur ken, die ik van harte aanbevelen kan bij de jeugd.

Meer recensies van bverberk