Spannende Young Adult

bverberk 29 januari 2020
Julia de Vries is 25 en gaat Nederlands geven op een middelbare school in een niet nader genoemde plaats in Nederland. Een van de klassen die ze krijgt, is 4B. Het niveau van de klas wordt niet genoemd (of ik heb het niet onthouden), maar ik denk ook niet dat het ertoe doet voor het verhaal.

4B is een klas waar een aantal bijzondere leerlingen in zit. Problemen thuis, problemen met zichzelf, problemen met de wereld, ze hebben het kortgezegd niet gemakkelijk. Julia heeft oog voor hen en daar gaat ze ver in. Ze geeft de leerlingen veel aandacht, praat met hen, raakt bevriend op Facebook en vervult zelfs mentortaken, terwijl ze geen mentor is. Aan alles voel je: dit is foute boel, dit gaat veel te ver.

De leerlingen van 4B vinden de aandacht en de bijzondere relatie met Julia echter geweldig. De klas is onder haar handen niet langer meer de terrorklas die hij eerder was. De leerlingen bloeien op en genieten ook als zij meegaat op schoolreis naar de Ardennen. Daar raakt de relatie echter verstoord, al is niet meteen duidelijk dat daar de kiem ligt van de ellende die later volgt. Feit is dat Mauro, een van de hoofdfiguren, zich vreselijk genaaid voelt. Zijn wraak zal zoet zijn en daarbij wordt geen middel geschuwd. De nerdy klasgenoot die goed is met computers en ook nog kan hacken, is daarbij een onverwacht gevaarlijke speler in het veld...

'Delete' is opgebouwd zoals zovele young adult thrillers uit de laatste vijftien jaar: de verschillende hoofdfiguren (in dit geval zijn dat Ezra, Mandy, Rafaël, Peter en Mauro) komen afwisselend aan bod in een wisselend ik-perspectief. Hierdoor krijg je veel informatie over de trieste situaties waarin zij leven, maar ook veel inzicht in hun innerlijk leven. Ieder heeft zijn eigen reden om mee te doen aan de wraakactie, gericht op hun docent.

Docent Julia wordt slechts vanaf de zijlijn beschreven. Je krijgt alleen via de verhalen van de jongeren te horen wat Julia gedaan heeft, en waarom, en dat gaat stukje bij beetje, wat de spanning zeker verhoogt.

Het verhaal is vlot geschreven in begrijpelijke taal, en door de korte hoofdstukken vanuit steeds een andere jongere krijg je de neiging om 'toch nóg een hoofdstukje' te doen. Het kostte mij mijn nachtrust, maar dat was dit boek wel waard, ook al was het einde ietwat overdreven en ook al voelde ik me af en toe redelijk ongemakkelijk, want ook ik beging een deel van de beginnersfouten die Julia maakte, en stel je voor dat....maar gelukkig bleef dat mij tot nu toe bespaard, al weet ik zeker dat ook onder mijn leerlingen zich lieden bevonden die zich op enig moment 'genaaid' voelden. Maar ja. Daar ben je misschien ook wel gewoon leerling voor.

Meer recensies van bverberk