Mooi, maar nu al achterhaald

bverberk 16 juli 2019
De titel doet anders vermoeden, maar ik las toch echt het in het Nederlands vertaalde werk van Asher en Mackler. Jay Asher is onder andere bekend van 'Thirteen Reasons Why', een verhaal (boek en serie via Netflix) dat me niet in de koude kleren is gaan zitten. Natuurlijk wekte dat mijn interesse. Ook vond ik de gedachte leuk dat dit werk zou gaan over tieners die nog geen weet hadden van smartphones, laat staan van Facebook. En dus nam ik het mee uit de bieb.

'The future of us' gaat over Emma en Josh, beide 16 jaar en al 'eeuwenlang' buren. Emma krijgt van Josh een cd-rom (we duiken hier meteen het verleden mee in) waarmee ze voordelig een abonnement op AOL (America Online) kan afsluiten. Zo kan ze internetten, iets wat in 1996, de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, nog best bijzonder is. Op de een of andere manier krijgt Emma via die cd-rom haar eigen Facebookpagina uit 2001 te zien. Ook kan ze die van vrienden zien, en na aanvankelijke verbijstering, slaat Emma heftig aan het experimenteren. Haar toekomst bevalt haar namelijk niet zo goed, en Emma merkt dat als ze bepaalde beslissingen in het 'nu' neemt, die haar toekomst beΓ―nvloeden. Al snel betrekt ze ook Josh hierin. Hij vindt zijn toekomst geweldig en eigenlijk wil hij juist dat Emma haar experimenten staakt. Het zorgt voor heel wat wrevel en verwijdering tussen die twee. Het einde doet de mens goed. Twee jonge mensen die bedacht hebben dat ze echt het beste in het nu kunnen leven en niet te veel na moeten denken over wat er later eventueel kan gebeuren. Dat zien ze dan wel weer, al houden ze nog wel een beetje hoop...

Tot zover het verhaal. Dat is bijzonder, origineel, ook al zijn er vaker verhalen over 'kijken in de toekomst' gemaakt, en het zou tieners best na kunnen laten denken over hun toekomst en misschien ook over het gebruik van Facebook. Dat doet een van de hoofdpersonen uiteindelijk ook. Toch vraag ik me af hoe interessant 1996 is voor tieners voor nu, voor wie het boek toch geschreven is. Hebben zij enig idee wat 'inbellen' is en waarom ouders roepen dat het internet afgesloten moet worden, omdat ze willen bellen? Er wordt gesproken over beepers, honderd uur gratis internet, het geluidje bij het inbellen en andere technologisch verouderde begrippen. Op 'Windows 95' na zullen deze termen de tiener van nu niets zeggen. Daarnaast is ook Facebook passΓ© voor de meeste jongeren. Ik heb geen idee waar ze tegenwoordig uithangen. Snapchat, Instagram, of nog weer iets nieuwers?

Ik heb zelf echter enorm genoten van het boek, omdat ik me zowel van die begintijd (ik was 27 toen ik voor het eerst het wereldwijde web op ging) als van Facebook alles voor de geest kan halen. De vlotte schrijfstijl en de perspectiefwisseling per hoofdstuk tussen Emma en Josh maakten het een klein feestje om te lezen. Ok, het had in minder woorden gekund en het einde was gaandeweg wel heel voorspelbaar, maar toch... Ik bedacht ook hoe een film van dit boek het verhaal prachtig in beeld zou kunnen brengen, en toen bedacht ik dat die film er vast al wel zou zijn. Meer nee. Warner Bros heeft de rechten al in 2011 gekocht, maar er is tot op heden nog niets mee gebeurd. Jammer. Nog even wachten en het geheel wordt een historische roman. Vooruit. Met een beetje fantasy.

Meer recensies van bverberk