Indrukwekkens beeld van een worstelend jong genie

bverberk 17 november 2020
'The miscalculations' gaat over Lucy, die op haar achtste getroffen wordt door de bliksem. Haar ene hersenhelft is aangetast, waarop de andere helft overuren maakt; Lucy is ineens een genie. Een hele poos blijft ze thuis en daar volgt ze dan ook onderwijs, geholpen door haar oma. Op haar twaalfde zou ze dus best naar 'college' kunnen, maar oma beslist anders: Lucy moet naar 'middle school', want op sociaal-emotioneel gebied heeft die blikseminslag op zijn zachtst gezegd geen verlichtende invloed gehad. Dat dat een strijd van jewelste wordt, laat zich raden.

Lucy raakte me. McAnulty heeft van haar hoofdpersoon een realistisch figuur weten te maken, die bladzijde na bladzijde dieper onder mijn huid kroop. Soms is ze ronduit onuitstaanbaar, bijvoorbeeld wanneer ze medeleden van een wiskundeforum tot aan de grond afbrandt. Aan de andere kant snap je waarom ze zo doet en wil je haar wel in je armen nemen, om zo haar frustraties een beetje te verminderen.

De manier waarop het genie Lucy in beeld gebracht wordt, is origineel. Natuurlijk, van kinderen die een hoog IQ hebben, wordt al snel gezegd dat ze sociaal-emotioneel achter zijn, wat mijns inziens een snel zwaktebod is, en als je te snel leest, dan zou je dat thema ook in dit boek terug kunnen zien komen. Toch is het hier anders. McAnulty laat heel goed zien waaróm het zo lastig is om zo uit te blinken en waarom je dan -inderdaad- op sociaal gebied niet zo lekker ligt. Zeker als je er nog een paar vette tics bij hebt. Hoe zou jij reageren als de maatschappij achter je rug, of iets minder achter je rug, smoest over de freak die je bent? Word je daar socialer van?

Alleen dáárom al, om het begrip dat McAnulty in dit vlot leesbare jeugdboek weet te kweken voor de outcast, de uitblinker, de 'net-iets-anders-dan-anders'-puber, maar ook voor die pestkop die thuis weer tegen andere problemen aan loopt...alleen dáárom moet dit boek snel vertaald worden. En dan allemaal lezen. En wie geen Nederlands nodig heeft: nu zoeken, dit werkje. En kopen. Doe er meteen maar een box Kleenex bij. Al kan dat laatste ook gewoon -weer- aan mij liggen, natuurlijk.

Meer recensies van bverberk