Een wonderbaarlijke blik op de kosmos en onze planeet

charlieleest 04 februari 2024
‘Hemel & aarde’ biedt de lezer een prachtige blik op ons heelal en onze planeet. Naast schitterende foto’s bevat het boek heldere toelichting. Astronauten die terugkeren uit de ruimte zeggen weleens dat hun blik op onze aarde en op de mens totaal veranderd is. Met dit boek krijg ook jij een idee van wat zij zoal gezien hebben.

Elke dubbele pagina in het boek belicht een ander fenomeen. Zwarte gaten, gletsjers, manen en sterren, de oerknal. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt er informatie over. De uitleg is telkens beknopt (één pagina) en helder. Dat maakt het boek toegankelijk en het stelt je in staat om de info mondjesmaat tot je te nemen.

‘Hemel & aarde’ is volgens mij geen boek om in één ruk uit te lezen. Zelf las ik telkens enkele pagina’s, om het dan weer even weg te leggen. Het is een boek waarbij je graag de tijd neemt om je aan de foto’s te vergapen en de informatie echt in je op te nemen. De vele foto’s die door James Webb Space Telescope gemaakt zijn, maken het extra bijzonder. Volgens mij is dit boek zowel boeiend voor de ‘ruimteleek’ als voor iemand die er al een en ander van weet. Het is een huizenhoog cliché, maar wat voel je je klein als je dit boek aan het lezen bent. Het is niet te vatten wat er om ons heen allemaal bestaat.

Meer recensies van charlieleest