Eén brok spanning vol plottwists

debibvanlouise 10 juli 2024
'De duik' is het thrillerdebuut van Sara Ochs. Er zullen nog meer thrillers volgen met een exotische setting.

Korte inhoud
Cass heeft haar leventje op het Thaise eiland Koh Sang goed voor elkaar. Ze is duikinstructeur en geniet van haar job. Daarnaast is ze verloofd met Logan, ze wonen samen en zijn dolgelukkig. Als Cass een groepje cursisten begeleidt op hun eerste duik, begint Cass’ geluk te wankelen. Eén van de cursisten is dood, een andere zwaargewond. Cass beseft dat haar zorgvuldig opgebouwde idyllische leven op het punt staat uiteen te spatten. Iemand heeft haar geheim ontdekt en dat kan alles doen veranderen…

Oordeel
‘De duik’ begint met een spannende proloog over een onbekend personage dat in moeilijkheden verkeert. Sara Ochs wakkert je nieuwsgierigheid meteen aan door te eindigen met het feit dat het personage in kwestie dood is. Daarna maken we kennis duikinstructeur Cass. Je voelt dat ze iemand is met geheimen. In dat eerste hoofdstuk ontvangt Cass ook een dreigbriefje, waardoor de mysterieuze sfeer rond haar nog sterker wordt. Om Cass beter te leren kennen moet je sowieso verder lezen. Naast het perspectief van Cass beleven we het verhaal ook door de ogen van influencer Brooke. Net als Cass is ze een personage met veel diepgang. Door de perspectieven van Cass en Brooke met elkaar af te wisselen creëert Ochs nog extra spanning. Ze eindigt de relatief vlot geschreven hoofdstukken vaak met treffende mini-cliffhangers.

Via Cass leren we relatief goed de nevenpersonages kennen. Hun namen voelen in begin wat overweldigend aan, maar naarmate je verder leest, weet je goed hoe de onderlinge relaties in elkaar zitten. Het helpt ook dat alles draait rond de Permanents, zo heet het hechte vriendenclubje van Cass, Logan, Neil, Doug en Greta. De Permanents zijn de rode draad in het verhaal. Door het perspectief van Brooke krijg je een andere kijk op het vijftal. Omdat Brooke het buitenbeentje is, ben je wel benieuwd naar haar rol op het eiland. Sara Ochs geeft slechts mondjesmaat informatie over het verleden van elk personage.

Daardoor krijg je als lezer de vrijheid om mee te helpen zoeken naar hoe het echt zit op het eiland. Net als Brooke heb je al snel door dat er iets niet klopt. Ochs bouwt alles rustig op waardoor je de tijd krijgt om alle puzzelstukjes bij elkaar te leggen. Je moet wel je aandacht erbij houden, want dit is geen gemakkelijke thriller. Tussendoor slaagt de auteur erin om heftige thema’s aan bod te laten komen. Dat zorgt voor meer diepgang, je begrijpt het gedrag van bepaalde personages beter. Zo is de dynamiek tussen Cass en Brooke interessant, maar ook de relatie van Brooke met de andere Permanents. Brooke heeft haar eigen kijk op iedereen, alleen is de vraag: in hoeverre is ze getekend door haar verleden?

Naast alle (psychologische) spanning heeft Ochs ook door haar gedetailleerde beschrijvingen van het Thaise eiland een prima vakantiethriller geschreven. Je waant je zo op het prachtige eiland. Het handige kaartje vooraan in het boek helpt je bij je oriëntatie op het eiland. Bovendien leer je ook iets bij over duiken, maar je wordt zeker niet bedolven met info. Omdat het verhaal zich volledig op het eiland afspeelt, voelt de sfeer algauw benauwd. Gedurende het hele boek denk je dat je het mysterie hebt ontrafeld, maar het einde is echt een knaller van formaat. Ochs blaast je omver en gek genoeg geloof je het ook.

Conclusie
4,5 sterren
‘De duik’ is één brok spanning vol plottwists. Je waant je op het Thaise eiland door de prachtige beschrijvingen. Zeker een prima vakantiethriller!

Meer recensies van debibvanlouise