Lezersrecensie
Degelijke psychologische thriller
Het succes van Freida McFadden neemt steeds toe. Haar boeken zijn in meer dan 40 landen vertaald en ze is de snelst verkopende thrillerauteur van de VS. Met 'De vriend' probeert ze opnieuw te scoren.
Korte inhoud
Sydney Shaw heeft niet veel geluk in de liefde. Ze probeert haar droomman te vinden via een exclusieve datingapp voor mensen in New York. Toch lijkt het geluk haar plots toe te lachen. Tom is echt helemaal perfect: hij is knap, charmant en werkt als arts in een plaatselijk ziekenhuis. Het is liefde op het eerste gezicht tussen de twee. Hun prille geluk wordt echter verstoord door een paar verdachte sterfgevallen in de buurt. Sydney voelt zich niet meer veilig, ze vermoedt dat er meer aan de hand is. Heeft haar perfecte man iets te maken met de gruwelijke moorden of ziet Sydney spoken?
Oordeel
‘De vriend’ start met een korte, heftige proloog. Freida McFadden laat haar lezers op de eerste twee pagina’s van haar boek kennismaken met Tom die akelige uitspraken doet: hij praat over zijn moordzuchtige gevoelens. Daardoor word je meteen getriggerd om verder te lezen. Het eerste hoofdstuk beleven we door de ogen van Sydney. Eigenlijk start het verhaal wat in medias res, want Sydney is in een ongelukkige situatie verwikkeld: haar date valt dik tegen. Toch ben je onmiddellijk mee met de scène en dat komt door de herkenbaarheid. Veel lezers hebben al moeilijke, ongemakkelijke dates meegemaakt. De positie van de vrouw in het datingleven wordt mooi en geloofwaardig belicht.
Naarmate je verder leest, leer je Sydney steeds beter kennen. Je identificeert je vrij gemakkelijk met haar door het ik-perspectief en krijgt een brede inkijk in haar gedachten. Sydney neemt geen blad voor de mond en verlangt naar de liefde van haar leven. Toch is ze geen personage met veel diepgang, omdat het enige wat haar persoonlijkheid lijkt te kenmerken de zoektocht naar haar droomprins is. Daardoor krijgt de rest van haar leven (bv. belangrijke gebeurtenissen uit het verleden) niet genoeg aandacht. Zo is de druk die Sydneys moeder haar oplegt om dringend aan een gezin te beginnen heel interessant, maar de uitwerking ervan gebeurt steeds op dezelfde manier. De moeder belt en pusht haar dochter om aan kinderen te beginnen. Scènes waarin Sydney haar moeder effectief ziet, hadden meer impact gehad omdat je die wrevel tussen hen dan kan voelen door mimiek of échte dialogen.
Omdat het zo lang over Sydneys liefdesleven gaat en ze pas behoorlijk laat in het boek haar droomprins ontmoet, dreigt het verhaal wat te kabbelen. Net daarom zijn de hoofdstukken vanuit Toms perspectief een meerwaarde. Die spelen zich af in het verleden, in tegenstelling tot Sydneys stukken. Tom is iemand die ook in het heden opduikt en omdat je veel ontdekt over zijn jeugd, krijgt hij meer diepgang en begrijp je zijn gedrag in het heden beter. Het is duidelijk dat McFadden veel aandacht heeft besteed aan de psychologie van haar personages en wat Tom betreft, is ze daar behoorlijk goed in geslaagd. Je blijft vooral door zijn deel goed doorlezen.
De spanning in ‘De vriend’ creëert McFadden vooral door de afwisselende vertelperspectieven. De hoofdstukken zijn kort en eindigen vaak met een mini-cliffhanger. Je leestempo is hoog, ook al is het verteltempo wat aan de trage kant door o.a. het gebrek aan echte actiescènes (vooral in het heden) en de herhalende stukken over Sydney’s datingleven. Er gebeurt wel vrij snel een moord en McFadden houdt je daardoor nieuwsgierig, ook al zijn haar beroemde plottwists hier in de minderheid. De onderhuidse spanning is er wel en in combinatie met de vlotte dialogen en een vleugje humor is ‘De vriend’ zeker een degelijk boek. Het einde is alsnog verrassend, maar toch voelt het alsof niet alle gebeurtenissen even goed verklaard zijn. Desondanks is McFadden er wel in geslaagd om liefhebbers van psychologische thrillers een paar uur leesplezier te bezorgen.
Conclusie
4 sterren
‘De vriend’ is een degelijke psychologische thriller, maar McFaddens beroemde plottwists zijn in de minderheid. De vlotte dialogen met een vleugje humor zijn een groot pluspunt.
Korte inhoud
Sydney Shaw heeft niet veel geluk in de liefde. Ze probeert haar droomman te vinden via een exclusieve datingapp voor mensen in New York. Toch lijkt het geluk haar plots toe te lachen. Tom is echt helemaal perfect: hij is knap, charmant en werkt als arts in een plaatselijk ziekenhuis. Het is liefde op het eerste gezicht tussen de twee. Hun prille geluk wordt echter verstoord door een paar verdachte sterfgevallen in de buurt. Sydney voelt zich niet meer veilig, ze vermoedt dat er meer aan de hand is. Heeft haar perfecte man iets te maken met de gruwelijke moorden of ziet Sydney spoken?
Oordeel
‘De vriend’ start met een korte, heftige proloog. Freida McFadden laat haar lezers op de eerste twee pagina’s van haar boek kennismaken met Tom die akelige uitspraken doet: hij praat over zijn moordzuchtige gevoelens. Daardoor word je meteen getriggerd om verder te lezen. Het eerste hoofdstuk beleven we door de ogen van Sydney. Eigenlijk start het verhaal wat in medias res, want Sydney is in een ongelukkige situatie verwikkeld: haar date valt dik tegen. Toch ben je onmiddellijk mee met de scène en dat komt door de herkenbaarheid. Veel lezers hebben al moeilijke, ongemakkelijke dates meegemaakt. De positie van de vrouw in het datingleven wordt mooi en geloofwaardig belicht.
Naarmate je verder leest, leer je Sydney steeds beter kennen. Je identificeert je vrij gemakkelijk met haar door het ik-perspectief en krijgt een brede inkijk in haar gedachten. Sydney neemt geen blad voor de mond en verlangt naar de liefde van haar leven. Toch is ze geen personage met veel diepgang, omdat het enige wat haar persoonlijkheid lijkt te kenmerken de zoektocht naar haar droomprins is. Daardoor krijgt de rest van haar leven (bv. belangrijke gebeurtenissen uit het verleden) niet genoeg aandacht. Zo is de druk die Sydneys moeder haar oplegt om dringend aan een gezin te beginnen heel interessant, maar de uitwerking ervan gebeurt steeds op dezelfde manier. De moeder belt en pusht haar dochter om aan kinderen te beginnen. Scènes waarin Sydney haar moeder effectief ziet, hadden meer impact gehad omdat je die wrevel tussen hen dan kan voelen door mimiek of échte dialogen.
Omdat het zo lang over Sydneys liefdesleven gaat en ze pas behoorlijk laat in het boek haar droomprins ontmoet, dreigt het verhaal wat te kabbelen. Net daarom zijn de hoofdstukken vanuit Toms perspectief een meerwaarde. Die spelen zich af in het verleden, in tegenstelling tot Sydneys stukken. Tom is iemand die ook in het heden opduikt en omdat je veel ontdekt over zijn jeugd, krijgt hij meer diepgang en begrijp je zijn gedrag in het heden beter. Het is duidelijk dat McFadden veel aandacht heeft besteed aan de psychologie van haar personages en wat Tom betreft, is ze daar behoorlijk goed in geslaagd. Je blijft vooral door zijn deel goed doorlezen.
De spanning in ‘De vriend’ creëert McFadden vooral door de afwisselende vertelperspectieven. De hoofdstukken zijn kort en eindigen vaak met een mini-cliffhanger. Je leestempo is hoog, ook al is het verteltempo wat aan de trage kant door o.a. het gebrek aan echte actiescènes (vooral in het heden) en de herhalende stukken over Sydney’s datingleven. Er gebeurt wel vrij snel een moord en McFadden houdt je daardoor nieuwsgierig, ook al zijn haar beroemde plottwists hier in de minderheid. De onderhuidse spanning is er wel en in combinatie met de vlotte dialogen en een vleugje humor is ‘De vriend’ zeker een degelijk boek. Het einde is alsnog verrassend, maar toch voelt het alsof niet alle gebeurtenissen even goed verklaard zijn. Desondanks is McFadden er wel in geslaagd om liefhebbers van psychologische thrillers een paar uur leesplezier te bezorgen.
Conclusie
4 sterren
‘De vriend’ is een degelijke psychologische thriller, maar McFaddens beroemde plottwists zijn in de minderheid. De vlotte dialogen met een vleugje humor zijn een groot pluspunt.
1
Reageer op deze recensie