Een verhaal vol psychologische spanning

debibvanlouise 07 maart 2024
Lulu Taylor ging na een paar succesvolle romans psychologische thrillers schrijven. Met 'Winterhuis' heeft ze zich alvast bewezen op dat vlak.

Korte inhoud
Daisy Redmain leidt een luxeleven. Samen met haar oudere echtgenoot Charles woont ze in het prachtige Charcombe Park. Ze wordt omringd door verschillende mensen die haar leven gemakkelijk maken. Al is dat soms verstikkend, merkt Daisy algauw op. Charles’ ex-vrouw woont nog steeds vlakbij en zijn personeel houdt haar wel erg goed in de gaten…
Prinses Xenia Arkadyoff leeft in een klein huisje aan de rand van het domein. Ze woonde zelf ooit ook in het prestigieuze huis. Net als Daisy leek ze het perfecte leven te leiden, vol geld, luxe en glamour. Achter al die weelde schuilde echter veel verdriet…
Twee vrouwen, twee levens vol pracht en praal, één huis en een paar geheimen… Laat Charcombe Park zijn ware aard zien of blijft de waarheid voor eeuwig verborgen?

Oordeel
‘Winterhuis’ begint met een mooie proloog over Xenia die naar haar mama op de filmset kijkt. Daarna leren we het tweede hoofdpersonage kennen, Daisy. In het eerste hoofdstuk krijgen we een rondleiding in Charcombe Park, het huis dat in de levens van Daisy en Xenia een grote rol speelt. Tussendoor lezen we iets meer over de relatie van Charles en Daisy. Daarna maakt Taylor een tijdsprong van 22 maanden. Het koppel is ondertussen gesetteld in het oude huis. Het verhaal wordt verteld vanuit Daisy’s perspectief, afgewisseld met dat van Xenia uit het verleden én het heden.

De afwisseling van perspectieven zorgt ervoor dat je steeds verder wilt lezen, want je wilt weten hoe het met beide vrouwen afloopt. De cover belooft ons echter een thriller, maar échte bloedstollende spanning blijft uit. Het boek is vooral een psychologische thriller, want er gebeurt heel wat dat invloed heeft op de gevoelens van Daisy en Xenia. Dat maakt veel indruk op de lezer. Ook fijn is dat hun verhalen op het eerste gezicht totaal verschillend lijken, maar Taylor bouwt het verband langzaam op. Dat zorgt voor de nodige spanning. Zo komen we veel te weten over Xenia’s verleden. Daardoor begrijpen we haar gedrag en gevoelens in het heden beter.

Eén van de sterke punten van dit boek is dus dat de personages Daisy en Xenia nauwkeurig uitgewerkt zijn. Verschillende karaktertrekken zijn herkenbaar, ook al speelt Xenia’s verhaallijn zich deels af in het Hollywood van de jaren vijftig. Het is wel fijn om meer te lezen over hoe het leven toen was en hoeveel druk er lag op de filmsterren. Taylor gaat geen taboes uit de weg en durft het te hebben over een manische depressie. Ook Daisy heeft heel wat ellende achter de rug, zoals de dood van haar vader. Haar moeder herkent Daisy niet meer. Beide vrouwen zijn getekend door wat hen overkomen is en in ieder hoofdstuk geeft Taylor ons iets meer info. Omdat het verteltempo best traag is, dreigt het verhaal soms te kabbelen. Vaak hebben we geen houvast wat tijd betreft, dus we weten niet altijd wanneer precies de gebeurtenissen zich afspelen. Dat is vooral in de hoofdstukken van Daisy het geval.

Ten slotte blijft de titel van het boek wat vaag tot het einde, al begrijp je die door de laatste pagina’s wel beter. Het echte wintergevoel is dus niet zo duidelijk aanwezig. Verder wordt het laatste hoofdstuk helaas iets te snel afgerond, zeker als je dat in verhouding met de rest van het boek bekijkt. De levens van Daisy en Xenia worden hier samen besproken, wat vreemd aanvoelt nu je de structuur van het boek gewend bent. Desondanks weet Taylor je nog te verrassen op de twee laatste pagina’s, heel knap!

Conclusie
4 sterren
‘Winterhuis’ is een prima boek voor iedereen die houdt van een flinke portie psychologische spanning. Je voelt heel erg mee met de hoofdpersonages en waant je zo in hun leefwereld.

Meer recensies van debibvanlouise