Voor herhaling vatbaar

Filip C. 21 februari 2024
Bij uitgeverij Pelckmans verscheen “Echo’s” de nieuwste thriller van Anja Feliers.
In “Echo’s” volgen we twee bijzondere vrouwen. Enerzijds gaat het over Victoria, een alleenstaande vrouw met een dochtertje Billie. Wanneer Billie aan Victoria boodschappen geeft als “Je zus zegt dat je lief bent” en Victoria haar dochtertje ook hoort praten met onzichtbare figuren, maakt Victoria zich ernstige zorgen. Ook de ex-man van Victoria heeft weet van de bijzondere momenten van Billie, maar hij maakt zich minder zorgen. En dan blijkt dat de mama van een van de vriendinnetjes van Billie het medium Caro Westerhof is. Victoria neemt Caro in vertrouwen en samen gaan ze op zoek naar de waarheid. En dat terwijl Caro ondertussen zelf moet afrekenen met de demonen uit haar eigen verleden.
Anja Feliers is een naam die je als lezer regelmatig ziet passeren en toch was “Echo’s” voor mij een eerste kennismaking met werk van deze auteur. En het was een voltreffer. Het verhaal komt wel traag op gang en je krijgt soms het gevoel dat bepaalde hoofdstukken een beetje overbodig zijn. Maar dat is slechts schijn. Elk hoofdstuk, elke kleine gebeurtenis heeft wel degelijk zijn doel in dit verhaal. Beetje bij beetje sijpelt de waarheid door en komen de verhaallijnen van Victoria en Caro samen. Caro Westerman is een weerkerend personage in de boeken van Anja Feliers en je merkt dat de auteur ervan uitgaat dat het karakter al gekend is, ze wijdt minder uitgebreid uit over haar dan over Victoria. Toch is het zeker geen bezwaar als je de eerdere delen niet gelezen hebt, het verhaal “Echo’s” blijft zeer goed te volgen. Het onderwerp is wel zeer bizar en voelt een beetje onnatuurlijk aan. De verhaallijn met Billie zou je nog in de kinderlijke fantasie kunnen plaatsen. Het verhaal van Caro is echter te naïef, zeker voor iemand die zgn. dingen kan aanvoelen. Toch neemt dit weinig weg van het leesplezier, je weet dat je fictie leest, dus een beetje afwijkend gedrag is te verwachten. Ik ga zeker op zoek naar de eerdere verhalen die Anja Feliers schreef rond Caro Westerman.

Meer recensies van Filip C.