Advertentie
    Greet Braem Hebban Recensent

Joël Dicker (1985) is een Zwitserse auteur met een rechtendiploma op zak. Hij debuteerde in 2005 en verwierf grote bekendheid met zijn tweede roman De waarheid over de zaak Harry Quebert, die een aantal grote Franse prijzen in de wacht sleepte. Dicker heeft op dit moment zes titels op zijn naam staan, de meeste ervan werden naar het Nederlands vertaald. Het laatste boek waar vertaler Manik Sarkar zijn tanden in zette is Het mysterie van kamer 622, een bijzonder intrigerende en lijvige misdaadroman.

Het is de zomer van 2018 wanneer schrijver Joël vakantie neemt in het Palace de Verbier, een luxueus hotel in de Zwitserse Alpen. Tijdens zijn verblijf op de zesde verdieping ontdekt hij dat er geen kamer 622 is, wel een kamer 621-bis. Dat intrigeert hem zodanig dat hij samen met een zekere Scarlet, die in de kamer naast hem verblijft, op onderzoek uit gaat. Ze ontdekken al gauw dat er twintig jaar geleden een moord gepleegd is in de bewuste kamer. De dader kon echter nooit opgepakt worden. De twee bijten zich vast in de zaak en dringen steeds dieper door in de levens en geheimen van een aantal bijzondere figuren.

Dicker neemt zijn publiek mee in een wervelwind van gebeurtenissen, de lezer weet niet wat hem overkomt. Aanvankelijk lukt het nog best om adem te halen, maar hoe meer de zoektocht naar slachtoffer, dader en motieven vordert, hoe moeilijker dat wordt. De auteur trekt zijn hele trukendoos open om zijn publiek mee te slepen en spanning te creëren. Het resultaat is een grote portie drama en een hoop intriges. Liefde, macht, jaloezie en wraak worden op onnavolgbare wijze verwerkt tot een kleurrijk en onvoorstelbaar geheel.

Het mysterie van kamer 622 is opgedeeld in vier delen, in totaal goed voor 74 hoofdstukken. De periode voor de moord krijgt extra veel aandacht, zodat de latere gebeurtenissen beter te kaderen zijn. Daarna wordt de focus gelegd op het weekend van de moord en wordt de afstand tussen de verschillende scènes steeds korter. Vervolgens wordt uit de doeken gedaan wat er een paar maanden na het verschrikkelijke weekend gebeurde en hoe de levens van de hoofdpersonages er drie jaar later uitzien.

‘Als je iets echt wilt geloven, zie je alleen wat je wilt zien.’

Leidraad doorheen het hele boek is de zoektocht die Joël en Scarlet ondernemen. Het overgrote deel van de tijd bevindt de lezer zich echter midden in het gebeuren van weleer. Intrigerend is de steeds terugkerende hint naar een voorval van vijftien jaar eerder, er wordt dan ook constant gesprongen in de tijd. Dicker heeft er geen gemakkelijk verhaal van gemaakt, maar doet wel al het mogelijke opdat niemand het overzicht verliest. Zo wordt er voortgeborduurd op eerdere gesprekken of wordt iets vanuit een ander standpunt belicht, zodat de hoofdlijnen nooit ondergesneeuwd raken.

Wie vermoord is, blijft lange tijd een raadsel. Pas in het derde deel wordt dat mysterie opgehelderd, maar zodra die horde genomen is, kan het zoeken naar de dader geïntensifieerd worden. Er wordt steeds sneller gewisseld tussen de avond voor de moord en de gebeurtenissen van vijftien jaar ervoor. Het boek kent op dat moment een razende vaart en wordt ongelooflijk spannend. En net als je denkt dat je nu alles wel gehad hebt, neemt het verhaal opnieuw een onverwachte wending. Je zou bijna vergeten dat de auteur meer dan gemiddelde zorg besteed heeft aan zijn personages. Er is veel aandacht voor wat mensen drijft in het leven en hoe sommigen er een meester in zijn anderen iets te laten geloven. De verschillende personages komen bijzonder goed uit de verf.

Het mysterie van kamer 622 is een pracht van een misdaadroman. De wow-factor zit hem in de opbouw van het verhaal, de originaliteit en de vele onverwachte wendingen. De plot is gewoonweg subliem.

Reacties op: Sublieme plot

499
Het mysterie van kamer 622 - Joël Dicker
Jouw boekenplank Jouw waardering
Jouw recensie   Schrijf een recensie
? Onze partners
Gesponsorde boeken